הגשת דו”ח שנתי למס הכנסה היא חלק מהחובות של כל עצמאי, כאשר נתוני הדו”ח יקבעו את גובה תשלום המס השנתי ואת גובה המקדמות בהתאמה. הדו”ח מהווה סיכום כספי של שנת המס ומכיל את הבסיס לתחשיב השנה הקרובה ולכן מיצוי יעיל של זכויות המס בדגש על תכנון מס מיטבי יביא לחיסכון עתק בתשלומים ולתזרים עסקי מוצלח בהרבה.
אז מהו הדו”ח השנתי וכיצד מגישים אותו? מה עוד חשוב לדעת בנושא? כל הפרטים כאן:
מהו דו”ח שנתי?
הדו”ח השנתי למס הכנסה הוא מסמך שמפרט ומרכז את כל ההכנסות של מגיש הדוח בשנת מס מסוימת (ניתן להגיש את הדו”ח השנתי לאחר ששנת המס הסתיימה, כלומר אחרי 31.12 בכל שנה). על פי ההכנסות המדווחות בדו”ח השנתי, מחושב גובה תשלום המס השנתי שנדרש למס הכנסה. כידוע, מדובר בתשלום חובה שמחויבים אליו כל תושבי המדינה, כאשר התחמקות מתשלומי המס או עיוות הנתונים במטרה לצמצם את החבות השנתית מהווים עבירות צווארון לבן הנושאות בענישה פלילית.
מי חייב להגיש דו”ח שנתי למס הכנסה?
כל עסק, בין אם עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע”מ, תאגיד ועמותה מחויבים להגיש דו”ח שנתי למס הכנסה. גם אזרחים שפתחו תיק במע”מ או במס הכנסה חייבים להגיש את הדו”ח השנתי, לדוגמה אם הם בעלי שליטה בחברה, אם יש להם הכנסות שונות או אפילו שכירים שנדרשים להגיש את הדו”ח מסיבה מסוימת.
בסופו של דבר, דרך הדו”ח השנתי רשות המיסים מאתרת מידע על אזרחים ועל עסקים ולכן יכולה לדרוש מכל אחד לפרט את ההכנסות שלו, גם ממי שאינו עצמאי.
מה חשוב לדעת לפני שמגישים את הדו”ח?
הדו”ח השנתי מהווה חובה מדינית ולכן אין לזלזל בהגשה שלו. בדרך כלל, לעוסקים מורשים יש חובת דיווח חודשית/ דו חודשית למע”מ ולכן באופן אוטומטי כבר שוכרים משרד שיבצע עבורם את הפעולות השונות, כולל הגשת הדו”ח השנתי. עוסקים פטורים לא חייבים בדיווח למע”מ במהלך השנה למס הכנסה אלא רק בסיומה ולכן באפשרותם לפנות לרואה חשבון שיעשה זאת עבורם או לחילופין להגיש בעצמם את הדו”ח.
כמובן שהגשה עצמית איננה תמיד מהלך נכון. תחום המיסים המורכב מכיל תקנות, חקיקה, סעיפים קטנים, עדכונים שנתיים ועוד מגוון עצום של פרטי-פרטים שצריך להתמצא בהם, כך שמי שאין לו ידע רחב ומיומנות גבוהה בתחום, עשוי לציין נתונים שגויים בדו”ח שלו, להביא לתחשיב מס לא מדויק ולשלם בהתאמה. במקרה הרע – הדבר יביא לתשלום מס יתר שכלל לא היה צריך להיגבות. במקרה הרע עוד יותר – ייתכן שמס הכנסה יתייחס לטעויות כעבירה מנהלית או פלילית, הנושאת בענישה מחמירה כחוק.
הוצאות מוכרות – סעיף חשוב שיכול לחסוך לכם כסף!
אם אתם עצמאיים, בטח שמעתם על הוצאות מוכרות. כל עסק מוציא כסף כדי להכניס כסף, אם ניתן לקשר את ההוצאה באופן ישיר לפעילות העסק ולקידום שלו – ניתן להצהיר עליה כהוצאה מוכרת. בדו”ח השנתי ניתן לקזז את ההוצאות המוכרות מההכנסות, חישוב המס הנדרש לתשלום מבוצע מההפרש ולא מסכום ההכנסות הכולל.
עליכם לדעת כי לא כל הוצאה היא מוכרת, ישנן הוצאות שלא נחשבות למוכרות וישנן הוצאות שמוכרות באופן חלקי. מומלץ להיעזר איש מקצוע בעת הגשת הדו”ח על מנת לא לטעות בחישוב. ככל שהעסק יצבור יותר הוצאות מוכרות, כך גובה המס שהוא יצטרך לשלם יהיה נמוך יותר והוא יחסוך יותר כסף.
ניכויים או זיכויים
לכל אזרח המגיש דוח שנתי מס הכנסה, יש ניכויים וזיכויים.
ניכויים הם תשלומים שאותו האזרח צריך לשלם לגופים שונים כמו: ביטוח לאומי, קרן השתלמות, ביטוחים כמו אובדן כושר עבודה ועוד.
זיכויים הם הטבות שונות שמקבל האזרח, בדרך כלל הכוונה לנקודות זיכוי שניתנות על קריטריונים מסוימים (למשל: ילדים, סיום שירות צבאי, סיום תואר אקדמאי, תשלום מזונות ועוד), אך גם פטורים והטבות נוספות בהתאם למצבים מזכים שונים, כמו פטור מס שבח, קיזוז הפסדים מהשקעות בשוק ההון, הפרשות לביטוח חיים ועוד.
בסעיף זה הנתונים צריכים להתייחס גם לבן או לבת הזוג מאחר ומס הכנסה מסתכל על זוגות נשואים/ ידועים בציבור/ בעלי הסכם חיים משותפים כיחידה אחת.
הכנסות מיגיעה אישית והכנסות מרכוש
שני הסעיפים הללו חשובים ומשמעותיים מאוד בהגשת הדו”ח ולכן צריך לשים לב היטב למילוי הפרטים. הכנסות מיגיעה אישית הן כלל ההכנסות שמגיעות מהעסק, ממשכורת, מענקים ועוד.
הכנסות מרכוש הן כלל ההכנסות שלא מיגיעה אישית ויכולות לכלול הכנסה מדמי שכירות, ניירות ערך, צבירת ריביות ועוד.
הגשת דוח שנתי לעוסק פטור
הרבה חושבים כי עוסק פטור, פטור מתשלום מס הכנסה ולכן אין לו חובת הגשה של דו”ח שנתי. זוהי טעות כמובן, משום שעוסק פטור אכן פטור מתשלום מע”מ אך אינו פטור מתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי. לכן, גם עוסק פטור (וגם מי שמוגדר עוסק זעיר או קטן) מחויב בהגשת דו”ח שנתי. כפי שציינו, על פי הדו”ח השנתי נקבע גובה תשלום המס הנדרש לתשלום. מבחינה זו, אין הבדל בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה. הדו”ח השנתי שלהם יהיה זהה ועבור אותה המטרה.
תהליך הגשת הדו”ח השנתי
את הדו”ח ניתן להגיש עד ה- 30.4 בשנה העוקבת לשנת המס שעליה מוגש הדו”ח. לדוגמה, עבור שנת מס 2022, כל עסק יחויב להגיש את הדו”ח השנתי עד ה- 30.4.23. במקרים מסוימים ניתן לבקש מפקיד השומה הארכה, גם אם העסק מיוצג על ידי משרד או גורם מקצועי, ניתן לבקש הארכה להגשת הדו”ח.
איסוף מסמכים
במהלך שנת המס, בנוסף לחובת הנפקת קבלות, יש חובת איסוף מסמכים רלוונטיים. הנה סוגים שונים של מסמכים שעליכם לצרף בדו”ח השנתי:
- קבלות על הוצאות מוכרות. כל הוצאה למטרת קידום העסק היא הוצאה מוכרת ועל מנת ליהנות מההנחה שהיא יכולה להקנות בתשלום המס, יש לצרף לדו”ח השנתי הוכחה על ההוצאה.
- על פי סעיף 46, עסקים רשאים לצרף לדו”ח השנתי קבלות מקוריות על תרומות ובכך גם לקבל הנחה בתשלום המס.
- אישורי הפקדה לקופות גמל או לקרן השתלמות.
- כל טופס שמוכיח זכאות לקבלת נקודות זיכוי. ניתן לקבל נקודות זיכוי בעקבות מספר קריטריונים, אם אתם עומדים בקריטריונים אתם צריכים לצרף לדו”ח טופס המהווה אישור על הזכאות שלכם. הטפסים שיכולים להיות רלוונטיים: אישור תושבות (אם מתגוררים בעיר פריפריאלית), תעודת עולה, תעודת חייל משוחרר, תעודה על סיום לימודים אקדמאים, אישור רפואי ועוד.
הגשת הדו”ח
בעבר, הגשת הדו”ח השנתי הייתה רק על ידי הגעה לרשות המיסים ומסירה של הדו”ח ביד לפקיד השומה, כיום יש יותר אפשרויות:
- דרך האינטרנט – משנת 2019, ניתן להגיש את הדו”ח באופן מקוון, כלומר דרך אתר רשות המיסים. דרך זו מייתרת את ההגעה למשרדי רשות המיסים ולכן היא מיטבית ומומלצת. במערכת צריך להיכנס ל- “הזמנת דו”ח שנתי מלא ליחיד”, צריך למלא את הפרטים האישיים ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים.
- הגשה באופן ידני – ניתן להדפיס את טופס הבקשה דרך אתר רשות המיסים, לאחר מכן צריך למלא אותו באופן ידני ולחתום עליו. חשוב לוודא כי יש לכם עותק מהבקשה. את הבקשה ניתן להעביר למערכת פניות הציבור.
- הגשה משולבת (חלק אונליין וחלק ידני) – ניתן למלא את טופס הבקשה באופן מקוון ולאחר מכן להדפיס אותו, באופן ידני ניתן לחתום על הטופס, ליצור עותקים של כל הטפסים ואז לשלוח את הדו”ח במערכת פניות הציבור.
חשוב לוודא בכל אחת מהדרכים כי קיבלתם אישור על כך שטופס הבקשה התקבל ונקלט.
הדו”ח התקבל ברשות המיסים. מה הלאה?
אם הגשתם את הבקשה באופן מקוון, דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים, עליכם לקבל אימייל כי הבקשה נקלטה והועברה לבדיקה. כעצמאיים (פטורים או מורשים) עליכם לשלם מס במהלך השנה, למרות שחישוב המס הסופי נקבע רק לאחר ששנת המס מסתיימת בהגשת הדו”ח השנתי. לכן, יש מקרים בהם התשלום ששולם במהלך השנה היה נמוך מהתשלום הנדרש לתשלום בפועל וההיפך.
במקרים בהם שילמתם פחות מס, תצטרכו להשלים את תשלום המס החסר. לעומת זאת, במקרים בהם שילמתם עודף מס במהלך שנת המס, תהיו זכאים להחזר מס ולכן עליכם להגיש בקשת החזר מס לעצמאיים.
לסיכום, הגשת הדו”ח השנתי למס הכנסה – פעולה חשובה ומשמעותית
בדיחה ידועה בקרב עצמאיים מספרת שמדינת ישראל שותפה בעסק שלהם מאחר והיא גובה חלק נכבד מההכנסות שלהם כמס. במובן מסוים הם צודקים ולכן לא נותר דבר לעשות מלבד בדיקה נכונה של תשלומי המס. על מנת לא לשלם תשלומי מס עודפים ולהימנע מסיבוכים מול רשויות המס, עליכם לוודא כי הדו”ח שאתם מגישים הוא מדויק ונכון, ללא טעויות. כל טעות בדו”ח עלולה להעלות לכם כסף, זמן וכאבי ראש מיותרים.
מומלץ להגיש את הדו”ח עם איש מקצוע מנוסה, הגשת הדו”ח באופן תקין תוודא כי שילמתם רק את מה שאתם צריכים ולא שקל מעבר.