החזר מס שלילי

לא מעט ישראלים זכאים לקבל החזרי מס לשכירים מידי שנה. וודאי ידעתם את זה. אבל האם ידעתם על האפשרות לקבל מענקי עבודה בעקבות הכנסה נמוכה? רבים מהישראלים כלל אינם מודעים לזכויותיהם כעובדים במשק, בפרט בנוגע לאפשרות לקבלת החזר מס שלילי כתוצאה מפרמטרים שונים אותם תבדוק ותאמת רשות המיסים.

אז מי זכאי וכיצד מממשים את הזכאות להחזר? הכל כאן:

קצת על מענק עבודה והחזר מס שלילי

נתחיל עם העובדה החשובה ביותר: החזר מס שלילי, מענק עבודה או מענק הכנסה – מדובר בשמות נרדפים לאותו הדבר בדיוק. החזר מס שלילי ניתן לתושבים בעלי מצב כלכלי ירוד, במטרה לסייע בצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים. המדינה ששואפת לדאוג לכלל אזרחיה, מעניקה הנחה בתשלום מס הכנסה לקבוצות שונות וכאשר עובד מסוים איננו מגיע להכנסה הנדרש בגינה תשלום מיסים, ייתכן שהוא יגלה על זכאותו להחזר מס שלילי.

מי הזכאים לקבלת מענק עבודה?

את מענקי העבודה במדינת ישראל יכולים לקבל שכירים או עצמאיים תושבי ישראל בלבד, בהתאם לקריטריונים שונים: גיל התושב, מספר הילדים שיש לו וההכנסה החודשית שלו. סכומי ההכנסה יכולים להשתנות בכל שנה, כאשר סכום ההכנסה החודשית יהיה סכום ההכנסה השנתית בחלוקה ל- 12 חודשי השנה. להלן רשימת הזכאים המפורטת והמעודכנת לשנת 2022:

אוכלוסיית היעד טווח משכורת חודשית (הכנסה שנתית חלקי 12)
בני 23 ומעלה – הורים לילד אחד או שניים 2,130 – 6,420 ש”ח.
בני 23 ומעלה– הורים ל- 3 ילדים או יותר 2,130 – 7,030 ש”ח.
הורים יחידים בני 23 ומעלה – הורים לילד אחד או שניים התלויים בהורה כלכלית. 1,310 – 9,710 ש”ח.
הורים יחידים בני 23 ומעלה – הורים ל-3 ילדים או יותר התלויים בהורה כלכלית. 1,310 – 11,860 ש”ח.
בני 55 ומעלה – ללא תלות אם יש ילדים ובמספרם. 2,130 – 6,420 ש”ח.
נשים בין הגילאים 60 – 67. 800 – 7,750 ש”ח.
עובדים בעלי מוגבלות בני 23 ומעלה, המקבלים שכר מינימום וללא תלות בילדים ובמספרם. סכום הזכאות נקבע על פי היחס בין שכר המינימום של כל עובד לבין שכר המינימום הכללי במשק.

כמובן שמלבד התנאים האלו יש קריטריונים נוספים לזכאות למענק. לדוגמה, יחידים המחזיקים בנכס או זכות מקרקעין של יותר מ- 50% מלבד דירת מגורים לא יהיו זכאים למענק עבודה. גם יחידים או משפחות שמועסקים על ידי בני משפחה או על ידי חברה שאחד מבני משפחתו שולטים בה – לא יהיה זכאי למענק עבודה.

כיצד אוכל לקבל החזר מס שלילי?

החזר מס שלילי – בדיקת זכאות

על פי תנאי הזכאות תוכלו לבדוק אם אתם זכאים להחזר מס שלילי. נוסף לכך, תוכלו לבדוק את זכאותכם באמצעות מחשבוני בדיקה ייעודיים.

הגשת תביעה רטרואקטיבית

אם אתם זכאים למענק עבודה, תוכלו להגיש תביעה למס הכנסה אך שימו לב כי התביעה תוגש בכל שנה מחדש. הזכאות להגשת החזר מס שלילי מתאפשרת עד שנתיים אחורנית, כך שאם השנה היא 2022, תוכלו להגיש את התביעה עד שנת 2024 כדי לקבל ממנה את התגמולים. כמובן שמענקים אלה אינם מועברים לציבור מיוזמתה של רשות המיסים ולכן ככל שהמועד לקבלתם יחלוף ולא תגישו את התביעה על אף הזכאות לכך – תאבדו את הזכות לכספים שמגיעים לכם בעבור אותה שנת מס.

אופן הגשת התביעה

הגשת התביעה למענק עבודה אינה מסובכת ולא מצריכה מילוי של טפסים רבים. כל שעליכם להגיש הוא את טופס התביעה עצמה ולצרף אליה צילום תעודת זהות וצילום צ’ק מבוטל. במקרה הצורך תתבקשו להגיש טפסים נוספים. ניתן להגיש את הבקשה בצורה נוחה ומהירה באתר המקוון של רשות המיסים. אפשרות נוספת תהיה להגיש את הבקשה דרך הדואר או פיזית בסניף רשות המיסים.

גובה המענק

גובה מענק העבודה שניתן, משתנה בין אדם לאדם ותלוי במספר הילדים (אם יש) ובגובה ההכנסה החודשית הממוצעת. למרות שלא קיים סכום אחיד, ניתן לומר בזהירות רבה כי גובהו הממוצע של מענק העבודה עומד על 4,000 ₪ בשנה, כלומר 334 שקלים בממוצע מידי חודש.

קבלת תשובות וערעור על ההחלטה במידת הצורך

את התשובות על הזכאות למענק תוכלו לקבל בתוך 90 ימים מהגשת התביעה או עד ה-15 ביולי, התאריך המאוחר מבין השניים. אם תרצו לערער על ההחלטה, עליכם להגיש בקשת ערעור בתוך 30 ימים מקבלת התשובה.

לסיכום, החזר מס שלילי מהווה הטבה שאסור לוותר עליה

למרות שסכומי המענק לא גבוהים במיוחד, הם יכולים ליצור שינוי מהותי ומשמעותי בקרב משפחות רבות. משפחות ויחידים המשתכרים ברמת הכנסה מועטה זכאים למענק ועליהם לדרוש אותו. כפי שהזכרנו במאמר, הגשת הבקשה להחזר היא לא אוטומטית ולכן עליכם להיות אקטיביים ולדרוש את הזכויות המגיעות לכם. בדקו את הזכאות שלכם, הגישו את הבקשה בהקדם והחלו לפעול.

בכל בעיה תוכלו להיעזר בחברה מקצועית המתמחה בהחזרי מס, שתסייע לכם במיקסום ההחזר ובקבלתו המהירה.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות