תיאום מס

אם עד לפני 20 שנים התמקדו רוב העובדים בקריירה שמבוססת על מקום עבודה אחד וקידום עם הזמן, כיום השוק מזמן שינויים רבים ותדירים מאוד – החל מעבודה מקבילה במספר עבודות, דרך הפסקת עבודה לתקופה וחיתום אבטלה. מכיוון שהעולם דינמי ואיתו גם חבות מס הכנסה, ייתכן שיהיו מצבים שבהם התשלום יגדל, מה שמצריך מכם לבצע תיאום מס. אז כיצד מבצעים את הפעולה ומדוע היא חשובה כל כך?

שיטת המיסוי בישראל משפיעה על תשלומי המס

שיטת המס בישראל היא שיטת מיסוי פרוגרסיבית, כלומר ככל שההכנסה עולה, כך אחוז המס הנדרש לתשלום עולה גם הוא ולהיפך. גובה תשלום המס הנדרש מחושב על פי מדרגות המס ועל פי נקודות זיכוי קיימות בכל סוף שנה.

חישוב המס המדויק מתבסס על גובה ההכנסה השנתית, למרות שבפועל שכירים משלמים מס בכל חודש דרך תלוש השכר. סיטואציה זו יוצרת מצב של שינויים בתשלום המס במהלך השנה:

אם שכיר עובד באותו מקום עבודה בכל חודש של שנת המס ומקבל את אותו השכר, כנראה שסכום המס שהוא ישלם במהלך השנה יהיה תואם לסכום שהוא נדרש לשלם בפועל (לאחר ביצוע החישוב השנתי).

בכל מקרה אחר, יכולים להיות פערים בתשלומים ולכן צריך לבצע תיאום מס במהלך השנה. תיאום מס הוא הליך שבו השכיר מצהיר על כך שעובד במספר מקומות או שבוצע שינוי, לאחר מכן הוא מקבל אישור מרשות המיסים על גובה המס שהוא נדרש לתשלום.

באילו מקרים צריך לבצע תיאום מס?

קיימת שורה של מקרים שבהם ההכנסה החודשית של השכיר אינה משקפת את הכנסתו השנתית ולכן אי אפשר להעריך כמה מס עליו לשלם. במקרים אלה יהיה צורך לבצע תיאום מס על מנת לאזן את החבות:

  • שכירים שעובדים ביותר ממקום עבודה אחד – מדרגות המס מחושבות לפי ההכנסה הכוללת של העובד ולא לפי הכנסה מכל מקום עבודה. כאשר אין תיאום מס וכאשר דיווחתם כי אתם עובדים בעוד מקום, מקום העבודה השני יחייב אתכם לשלם את אחוז המס המרבי שעומד על 50%. מאחר ובדרך כלל שכירים לא מגיעים להכנסה זו, על השכיר לבצע תיאום מס.

  • שכירים שעברו מקומות עבודה במהלך שנת מס – מקומות עבודה שונים משלמים משכורות שונות. מאחר ואחוז המס הנדרש לתשלום מחושב על פי הכנסה שנתית צפויה, יכול להיות כי מקום העבודה השני שתעבדו בו, יגבה על פי המשכורת החודשית שהוא משלם לכם, עובדה זו אינה בהכרח תואמת את המציאות ויכול להיות מצב כי בסופו של דבר, סכום המס שישולם יהיה גבוה יותר, לכן תיאום מס הוא הפתרון.

  • שכירים שלא עבדו בחלק משנת המס – גם במקרה זה, השכר השנתי הצפוי בהתבסס על המשכורת החודשית אינו משקף את המציאות. כאשר לא עבדתם במהלך השנה, ההכנסה השנתית שלכם יורדת ולכן אחוז המס הנדרש לתשלום יורד גם הוא, לכן בקשת תיאום מס היא הפתרון.

אבל למה זה כל כך חשוב?

בכל המקרים שתיארנו, תיאום מס הוא הפתרון להגדרת התשלום השנתי והימנעות מתשלום כפל מס עבור יותר ממקום עבודה אחד או חודשים בהן כלל לא עבדתם. מדובר בפעולה יחסית שרירותית ופשוטה לביצוע, המאפשרת גם למעסיקים וגם לרשות המיסים לחשב את המס לתשלום ולמנוע מצב של גביית יתר, או תשלום בחוסר שצריך להשלים מאוחר יותר.

תהליך תיאום המס

אז אתם מעוניינים לערוך תיאום מס, איך עושים את זה בעצם?
תחילה, עליכם לתת פרטים על כל המעסיקים שלכם. בדרך כלל מספר תיק ניכויים מספיק אך במצבים מסוימים רשות המיסים תבקש מסמכים כמו תלושי שכר. מספר תיק הניכויים מופיע בתלוש המשכורת שלכם.

אתם תצטרכו לפרט מהו השכר הממוצע שלכם כעת, כמה אתם צפויים להרוויח וכמה חודשים אתם הולכים לעבוד במקום העבודה. עליכם להיות כמה שיותר מדויקים על מנת שאחוז המס שתצטרכו לשלם יהיה מדויק גם כן.

על פי כל הנתונים שהצגתם, רשות המיסים מחשבת את אחוז המס שעליכם לשלם. כל אדם הוא שונה ולכן תוצאות תיאום המס יכולים להיות שונים. את טפסי תיאום המס שתקבלו עליכם להגיש אל המעסיק.

שימו לב כי הטפסים שתקבלו יהיה תקפים עד סוף שנת המס מאחר ועבור שנת מס נוספת החישוב יהיה שונה ולא יהיה ניתן לחשב אותו עד שהשנה תתחיל.

תיאום מס באינטרנט

בשנים האחרונות, רשות המיסים מאפשרת להגיש תיאום מס אונליין, כלומר דרך אתר האינטרנט. היא הקלה על תהליך תיאום המס באופן משמעותי ומייתרת את הצורך להגיע לאחד הסניפים שלה.

האתר המקוון הוא אינטואיטיבי מאוד, הוא קל להפעלה וכל אחד יכול להסתדר בו. המערכת שואלת שאלה אחר שאלה באופן מאוד פשוט ולא מותירה מקום לאי הבנה. חשוב להזין נתונים מדויקים אל תוך המערכת על מנת שתיאום המס יהיה המדויק ביותר.

לאחר מכן, תקבלו דרך המערכת טפסי תיאום מס שעליכם להעביר למעסיק.

לא כל אחד יכול להגיש תיאום מס דרך האינטרנט. מי שאינו רשאי להגיש את בקשת תיאום המס דרך האינטרנט הם אזרחים שההכנסות השנתיות שלהם עולות על 316,536 ש”ח מכל מקורות ההכנסה יחדיו. במקרה כזה, על האזרח לגשת לפקיד השומה בסניף רשות המיסים על מנת לבצע את תיאום המס.

האם מישהו אחר יכול להגיש תיאום מס בשבילי?

כן, כמו בכל תהליך מול רשות המיסים, ניתן לשכור את שירותיו של איש מקצוע (רואה חשבון או יועץ מס) שיבצע את הפעולה עבורכם מול רשות המיסים. אם תשכרו שירותים של איש מקצוע, עליכם לדאוג להעביר לו ייפוי כוח ולהעביר לו את כל הפרטים הנדרשים למילוי הבקשה, פרטים כמו: מספר תיקי ניכויים של המעסיקים, תלושי משכורת, נתונים אישיים ועוד.

קיבלתי אישור לתיאום מס, מה הלאה?

לאחר סיום התהליך תקבלו טפסי תיאום מס שעליכם להעביר לכל אחד מהמעסיקים, כל מעסיק יבצע את חישוב המס הנדרש לתשלום על פי ההוראה של רשות המיסים. כך, תשלמו רק את מה שאתם חייבים ולא תפסידו כסף.

בשורה התחתונה:

ככל שתבצעו את התהליך מוקדם יותר, כך תפסידו פחות. זכרו כי ברגע ששכיר עובד בשני מקומות עבודה או שהוא עבר למקום עבודה אחר, החישוב המתבצע איננו החישוב הנכון ובדרך כלל פועלים לפי ברירת המחדל (אחוז המס עומד על 50%). כל שכיר עובד קשה בשביל הכסף שלו וחבל לבצע את ההחזרים בדיעבד (החזרי מס לשכירים), כל עוד ניתן לבצע חישוב תקין של הסכומים בזמן על ידי תיאום מס.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

מס מונית לאחר 3 שנים

מס על מונית לאחר 3 שנים – מה חשוב לדעת?

מאמר מקיף על מיסוי מוניות לאחר 3 שנים. כולל הסבר על חוק המע”מ, השלכות כלכליות, דרכי התמודדות ועצות חשובות. מדריך חובה לכל בעל מונית שרוצה לחסוך במס ולהימנע מקנסות.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות