החזרי מס לשכירים

במדינת ישראל, ציבור העובדים השכירים משלם מיסים מידי חודש, למרות שחישוב התשלום הכולל מתבצע רק בסוף השנה. אז מה קורה אם באותה השנה פוטרתם או התגרשתם, נולד לכם ילד, ביצעתם שירות מילואים או בדיוק סיימתם את התואר האקדמי? כל אחד מהמקרים הללו טומן בחובו הטבות מס, אותן תקבלו כהחזר כספי ישירות לחשבון הבנק. האם ייתכן שגם אתם זכאים לקבלת החזר מס? בדקו וגלו:

אופן חישוב המס לשכירים בישראל

שיטת המיסוי הישראלית מחושבת באופן פרוגרסיבי, כלומר על בסיס מדרגות מס: ככל שההכנסה שלכם גדלה, כך תשובצו למדרגת מס גבוהה יותר ולפיה תשלמו סכום מיסים יותר גדול.

מתי נקבעת מדרגת המס המדויקת לכל אחד? בכל שנה בחודש דצמבר, המדינה אוספת את כלל ההכנסות שלכם משנת המס האחרונה ומחברת אותן לכדי נתון מספרי. אותו סכום הכנסה כולל, מהווה מבחינת מס הכנסה את הכנסתכם המשוערת גם בשנה החדשה (מחודש ינואר). 

כעת היא תשבץ אתכם למדרגת המס המתאימה לאותה הכנסה ותקבע את חבות המיסים השנתית, אותה תשלמו מידי חודש דרך תלוש השכר.

אבל מה קורה כאשר לאורך השנה החדשה חלים שינויים שמשפיעים על גובה ההכנסה? אנשים מחליפים מקומות עבודה, נישאים, יוצאים לחופשת לידה, מתגרשים, עוברים דירה וחווים אינספור אירועי חיים נוספים – כל אחד מהם משפיע בפועל על גובה ההכנסה שלכם ולכן מקנה לפי חוק הטבות מס, המתבטאות בהנחה בתשלומי המיסים השנתיים. 

אך מכיוון שאת חישוב המס השנתי לתשלום כבר ביצעו לכם מראש בתחילת השנה – כעת נוצר מצב שבו אתם משלמים מידי חודש סכום עודף לרשות המיסים. את הסכום הזה אתם בהחלט זכאים לדרוש בדיעבד, בתהליך יעיל וקצר למדי הקרוי החזר מס. 

כיצד ניתן לדעת אם מגיע לשכיר החזר מס?

אם עברתם שינוי חיים כלשהו במהלך שש השנים האחרונות ולא ביקשתם עבורו החזר מס – סביר מאוד להניח שאתם זכאים להחזר כספי שנע בין כמה מאות ועד אלפי או עשרות אלפי שקלים. אחת הדרכים הטובות ביותר לדעת זאת, היא בעזרת היכרות עם סוגיית נקודות הזיכוי במס – אותן כל אזרחי המדינה זכאים לקבל כהטבה, חלקן ניתנות באופן אוטומטי ואחרות כתוצאה ממצבי חיים מסוימים. 

נעים להכיר – נקודות זיכוי במס

באופן אוטומטי, אזרחי המדינה מקבלים מידי שנה 2.25 נקודות זיכוי ואזרחיות יקבלו מידי שנה 2.75 נקודות זיכוי. נכון לשנת 2023, כל נקודת זיכוי שווה 235 ₪ בחודש ו-2,820 ₪ בשנה – כלומר הפחתה של מעל ל-5,000 ₪ באופן קבוע מידי שנה. את הנקודות ניתן לצבור ללא תקרה ובהיקף משתנה, בעקבות עמידה בשלל קריטריונים: מגורים ביישוב פריפריה, הורות לילדים, שירות מילואים ועוד. 

נקודות אלה מתועדות בטופס 101 השנתי במקום העבודה ולכן מחשבות מראש את נקודות הזיכוי שמגיעות לעובד. אך כאשר הפרטים אינם מדויקים או אם לאורך השנה התרחשו שינויים המזכים בנקודות נוספות – הרי שלא ניתנה ההנחה שמגיעה במהלך אותה שנה ולכן שולמו בפועל תשלומי מס עודפים. 

מצבים נוספים שמקנים הטבה במס

שלל נסיבות חיים נוספות מקנות לציבור השכירים הפחתה בתשלומי המיסים ומתבטאות בשל כך בהחזרי מס בדיעבד. הנה כמה מהן לדוגמה:

  • עולים חדשים 
  • הפקדות לביטוח חיים ולקופת גמל
  • הפסדים משוק ההון
  • נכי צה”ל ונפגעי פעולות איבה
  • חולים במחלה קשה המזכה בקצבת נכות מהמוסד לביטוח הלאומי
  • הורים שילדיהם הוכרו כבעלי לקות למידה ולומדים במסגרות החינוך המיוחד
  • תשלומי מזונות
  • החלפת מקום עבודה או יציאה לתקופת אבטלה
  • ועוד.

לשם ההמחשה המדויקת, בואו נדגים:

עובדת נשואה + 2 ילדים כאשר אחד מהם לומד במסגרת החינוך המיוחד. המשפחה מתגוררת ביישוב בפריפריה (יישוב מזכה).

כעת נאסוף את נקודות הזיכוי השנתיות שמגיעות לעובדת: 2.75 כתושבת ישראל + 2 נקודות זיכוי הניתנות בעבור שני ילדיה + 2 נקודות נוספות עבור לימודי אחד הילדים בחינוך המיוחד = 6.75 נקודות זיכוי שנתיות המתורגמות לכדי הנחה כספית בסך 1,586.25 ₪. 

ככל שאותה העובדת לא דיווחה בטופס 101 השנתי על לימודי ילדה במסגרת חינוך מיוחד, למשל משום שקיבל שיבוץ רק באמצע השנה, היא תהיה זכאית בדיעבד להחזר מס. חשוב להבהיר שהטבה זו לא תנוצל כל עוד העובדת לא עברה את תקרת הפטור ליישוב המזכה שבו היא מתגוררת (כלומר שאינה מגיעה לתקרת ההכנסות שממנה מתחילה גביית המיסים באותו יישוב).  

דוגמה נוספת:

עובד גרוש המשלם מזונות, ביצע השנה 15 ימי מילואים והתקבל למשרה אחרת במהלך השנה, בשכר ברוטו נמוך יותר. 

נקודות הזיכוי שמגיעות לעובד: 2.25 כתושב ישראל + 1 נקודת זיכוי בשל תשלום המזונות + 1 נקודת זיכוי בגין ימי המילואים = 4.25 נקודות זיכוי שנתיות המתורגמות לכדי הנחה כספית בסך 998.75 ₪. מכיוון שימי המילואים ידווחו בדיעבד ולאורך השנה חלו גם הפרשים בהכנסה הכוללת של אותו עובד, הוא יהיה זכאי בדיעבד להחזר מס. 

אז איך מגישים בקשה להחזר מס?

שלב 1 – בדיקת היתכנות להחזר מס

התחנה הראשונה תהיה לבדוק את זכאותכם האישית להחזר, אותה תוכלו לאמת דרך שימוש במחשבון הייעודי של רשות המיסים או במחשבונים שונים שמצויים לשם כך ברחבי הרשת. בדיקת הזכאות חשובה בעיקר לאור העובדה שישנם מקרים מועטים אך אפשריים, בהם מגלים הפונים חוב במס שנובע דווקא ממצב של תשלום מיסים נמוך מזה שהיו אמורים לשלם. וכך כאשר תבצעו בדיקה מקדימה, תוכלו לדעת האם רצוי להגיש את הבקשה ולחשב בקירוב את הסכום שמגיע לכם.

שלב שני – איסוף מסמכי הבקשה

  1. טופס 135 – זהו טופס הבקשה להחזר מס שעניינו “דוח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים שמבקשים החזר מס” ואותו תצטרכו למלא, תוך סימון כל השדות שנובע מהם החזר כספי. 
  2. טופס 106 – זהו טופס המרכז את כל התשלומים שהמעסיק ביצע עבורכם באותה שנת מס. אם עבדתם בכמה מקומות לאורך השנה, צרפו טופס מכל מקום עבודה. כמו כן, במקרה שאתם מגישים בקשת החזר עבור יותר משנת מס אחת – עליכם לצרף את טפסי 106 מכל שנת מס שבגינה אתם מבקשים החזר.
  3. אסמכתאות ואישורים – עליכם לצרף את הניירת המתאימה בגין כל מצב שמקנה לכם החזר מס: אישור על שירות מילואים, תעודת לידה לילדכם שנולד השנה (או בשנת מס אחרת שנובע ממנה החזר על כך), אישור על סיום לימודי תואר ראשון, מסמך על הפקדות לקופת הגמל ועוד.
  4. שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון – כהוכחה לפרטי חשבון הבנק המדויקים שלכם, אליו יועבר סכום ההחזר באופן אוטומטי עם אישור הבקשה.

שלב שלישי – שליחת הבקשה וקבלת אישור להחזר

הגשת הבקשה על כל מסמכיה תבוצע באופן מקוון באתר רשות המיסים או לחילופין דרך הדואר או במסירה ישירה באחד הסניפים. כעת רשות המיסים תבדוק את בקשתכם בתהליך שאורך בדרך כלל בין 2-4 חודשים (תלוי בעומס) אם כי לפי החוק היא רשאית לספק את תשובתה בתוך 12 חודשים לכל היותר. אם נמצאתם זכאים להחזר, תקבלו על כך הודעה במייל שציינתם בבקשה וגם הודעת SMS. הסכום ייכנס ישירות לחשבונכם בתוספת של 4% בעבור הפרשי הצמדה וריבית. אם אתם עובדים עצמאיים שהגישו בקשה להחזר מס – ההחזר יהיה מוקדם יותר, בדרך כלל בתוך 90 ימים מיום שליחת הדו”ח השנתי או ב-31.7 בשנת המס העוקבת לבקשה, המאוחר מביניהם. 

עד מתי אפשר להגיש בקשה להחזר מס?

החזרי מס בישראל מתקבלים רטרואקטיבית עד 6 שנים לאחור, כך שניתן להגיש בקשה עבור כל אחת משש השנים האחרונות ולקבל ממנה החזרים כספיים. 

לשם ההמחשה, אם השנה כעת 2023 וגיליתם רק עכשיו על זכאותכם להחזר – תוכלו לדרוש אותו החל משנת 2017 ואילך. אלה חדשות נפלאות למי שטרם בדקו את הזכאות וקיבלו החזר בשנים האחרונות, משום שישנם גם תנאים ייחודיים שנקבעו לאורך שנת 2020 למי שהיו בחל”ת בתקופת הקורונה או שנדבקו בנגיף ונגרמו להם בשל כך שינויים בהכנסה השנתית. 

לא מוכרחים להגיש את הבקשה לבד

למרות שכל פנייה לרשות המיסים והגשת בקשות שונות פתוחה לחלוטין בפני הציבור ולא מחייבת אתכם להיעזר בגורם מקצועי, עדיין קיימת לכם האפשרות להסתייע בחברה המתמחה בהחזרי מס, שתבדוק בעבורכם את הזכאות, תטפל בכל הבירוקרטיה וכמובן עשויה להגדיל משמעותית את גובה ההחזר.

חברה מקצועית בתחום החזרי המס מכירה היטב ולעומק את כל התקנות, ההטבות והזכויות הקיימות ולכן תדע להצביע גם על מצבים מזכים נוספים, שייתכן ולא ידעתם שתוכלו לכלול בבקשה שלכם. לא פעם תאתר חברה מקצועית גם פערים לרעתכם, כך שתוכלו לדעת טוב יותר לגבי מעמדכם ומצבכם המדויק ברשות המיסים ולהימנע מטעויות או צבירת חובות. 

סיוע מקצועי יעזור לכם לחסוך משמעותית בזמן הכרוך באיסוף הניירת, הגשת הבקשה וגם המשך טיפול בירוקרטי במקרה שבקשתכם נדחתה, שלא זכתה לתשובה או אפילו שלא הובילה להעברה אוטומטית של סכום ההחזר לחשבון כתוצאה מטעות אנושית או טכנית כלשהי. 

גובה ההחזר הממוצע לשכירים בישראל – 8,000 שקלים!

כן, אתם רואים נכון. מדובר בסכום ההחזר הממוצע לו זכאים מאות אלפי שכירים בשנה ושעשוי גם לעמוד על יותר, תלוי כמובן בהיקף התשלומים העודפים ובהטבות המס שטרם ניצלתם בשש השנים האחרונות.

אז לא חבל לוותר על הזכויות שלכם? בדיקה פשוטה ומהירה תאפשר גם לכם לגלות האם אתם זכאים להחזר מס ולהגיש בקשה מתאימה. בדקו עוד היום את זכאותכם או פנו למומחים שיבדקו אותה בעבורכם ויטפלו בכל תהליך הגשת הבקשה וקבלת הכספים. 

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות