החזר מס על תרומות

בקצרה: מי שתורם מעל 190 שקלים בשנה יכול לקבל בערך שליש מהתרומה כהחזר לחשבון הבנק. 

בישראל פועלים גופים ציבוריים רבים המסייעים לאוכלוסיות חלשות, לבעלי חיים, לאנשים שנקלעו למצוקה, וכן מקדמים עשרות מטרות חברתיות שונות וחשובות. גופים אלו ממומנים על ידי תרומות מהציבור, ועל מנת לעודד את הציבור לתרום להם, המדינה מעניקה הטבת מס אטרקטיבית בעבור התרומה.

למרבה הצער, מרבית התורמים לא מנצלים את הטבת המס ומשאירים למדינה “כסף על הרצפה”: בשנת 2019 פרסם מכון המחקר והמידע של הכנסת, מחקר על תרומות למוסדות המזכים בהטבת מס. בשנה שנבדקה במסגרת המחקר קיבלו המוסדות השונים תרומות בסך 21 מיליארד שקל, אך סך התרומות שדווח למס הכנסה ושביקשו עבורן החזר מס היה 2 מיליארד שקל בלבד. נוסף לכך, בדו”ח מבקר המדינה ל-2021, בחר המבקר להרחיב על הטבת המס בגין תרומות כאחת ההטבות העיקריות לגביה הציבור לא ממצה את זכויותיו.

לתרום למוסדות שמבצעים פעילות חברתית זהו ערך חשוב מאוד, אך לצידו תוכלו להנות מהטבת מס משמעותית בעבור תרומותיכם במהלך השנה. אסור לטעות: למרות שזוהי אחת מההטבות שהציבור איננו ממהר לנצל, ניתן לקבלה בקלות ובפשטות, כפי שנסביר בהמשך.

מהו החזר מס בגין תרומות?

מדובר בזיכוי בשיעור של 35% מסך התרומות שתרמתם למוסדות ציבור, שמקדמים מטרות ציבוריות ללא מטרת רווח, כמו עמותה רשומה או חברה לתועלת הציבור. ההחזר הוא מסך התרומה שנתתם: כלומר, אם תרמתם בשנה מסוימת 1000 ₪, הזיכוי שתקבלו יעמוד על 350 שקלים. הזיכוי הוא כנגד מס ההכנסה ששילמתם באותה שנה, ואם התרומה בוצעה על ידי חברה, הזיכוי יהיה כנגד הפחתת תשלומי מס החברות.

הטבת המס כמעט ולא מוגבלת בתקרה, כך שסכום התרומות המקסימלי השנתי (לכלל המוסדות המוכרים) שניתן לקבל בעבורו זיכוי הוא מיליוני שקלים. מלבד זאת, סכום התרומות שניתן לקבל בעבורו זיכוי מוגבל בתקרה של 30% מההכנסה החייבת במס של התורם. כלומר, אם ההכנסה של התורם היא 100 אלף שקל בשנה, לא ניתן לבקש החזר מס בעבור תרומות של מעל ל-30 אלף שקל בשנה. מרבית האנשים תורמים פחות ממיליון שקלים וכמובן לא תורמים שליש מההכנסה שלהם, ולכן התקרה כמעט בוודאות מגיע החזר למי שתרם כסף בשנים האחרונות. 

יש לציין כי סכום התרומה המינימלית להגשת בקשה להחזר הוא 190 שקלים בשנה, אז אם אתם תורמים פחות מזה, עדיף לרכז כמה שנים ביחד ולתרום בבת אחת. 

מה עוד יכול להקשות עליכם לקבל החזר? 

הגוף שתרמתם אליו צריך לקבל אישור מהמדינה. לכן מומלץ שתבדקו לפני שאתם תורמים אם יש אישור “לפי סעיף 46”. אישור זה יבטיח שתקבלו החזר. כמובן, אם אתם תורמים לעמותות הגדולות והמוכרות כמו “תנו לחיות לחיות” או “לתת” או “עזר מציון” – אין צורך לבדוק כי בוודאות יש להם אישור. 

המדינה רוצה לראות את האישור הזה בעיניים, אז עדיף שתצלמו את הקבלה עבור התרומה או תתרמו לארגונים ששולחים אישור במייל.  

קצת על חוק החזרי מס תרומות

המדינה משתמשת פעמים רבות בהטבות מס על מנת לעודד מטרות חברתיות שונות: מסגירת פערים חברתיים ועד חיזוק יישובים בפריפריה. כאן, על מנת לעודד את הציבור לתרום ועל מנת לסייע למגזר החברתי שסובל באופן קבוע ממימון נמוך ביחס לצרכיו, קבעה המדינה באמצעות סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, שאם תרמתם לגוף שהוכר על ידה, תוכלו לקבל זיכוי מס.

מהם התנאים לצורך קבלת ההטבה?

על מנת לקבל את הזיכוי יש לעמוד במספר תנאים:

  • הגוף אליו תרמתם צריך להיות מוכר על ידי רשות המסים כגוף שתרומה אליו מאפשרת לקבל הטבת מס. את רשימת הגופים המלאה (כולל האישורים העדכניים כי גופים אלו מוכרים להחזרי מס בגין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה) ניתן למצוא באתר הרשות.
  • יש לשמור ולהציג את הקבלה שניתנה כנגד התרומה.
  • על מנת לקבל את הזיכוי יש צורך להגיש לרשות המסים דו”ח שנתי ובקשה להחזר מס.

בכל שנה ניתן לבקש זיכוי מס עבור תרומות שנתרמו באותה שנה בלבד. אם סכום התרומה עולה על 9.35 מיליון ש”ח, או שהוא עולה על 30% מההכנסה החייבת במס, בשלוש השנים לאחר שנת המס בה בוצעה התרומה, ניתן לבקש זיכוי בגין עודף התרומה שמעל לתקרה.

כמו כן, באופן תיאורטי על פי החוק שכירים יכולים לבקש לקבל את הזיכוי במס דרך המעסיק. בפועל, אחד הכשלים עליהם הצביע המבקר בדו”ח לשנת 2021 הוא שבין השנים 2015-2019, סך של 54 מעסיקים בלבד הגישו בקשות להחזרים עבור עובדיהם. לכן, מומלץ, גם אם אתם שכירים, לפנות ולבקש את החזר המס בעצמכם.

טיפ של אלופים: לזוגות חשוב לדעת שאם אחד מבני זוג תורם למוסד ציבור מוכר, כל אחד מבני הזוג יכול לתבוע את הזיכוי. על מנת להגיע למיצוי מיטבי של הטבת המס עבור התרומה אפשר לשים את הזיכוי על מי שמשלם יותר מס.

לסיכום

החזר מס עבור תרומות הוא מצב של “win win”: אתם תורמים בשביל לקדם מטרות חברתיות שחשובות לכם ומקבלים כסף בחזרה מהמדינה. הקפידו לנצל את הטבת המס, אנחנו בעד תשלום מס כחוק, אך אפילו לא שקל אחד יותר ממה שצריך. תרמתם? עכשיו הזמן להנות מההטבה שהמדינה העניקה לכם, בצורה קלה ופשוטה.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות