החזרי מס לגרושים: מה מגיע לכם על פי חוק?

גירושין הם אירוע מטלטל ומאתגר, הן מבחינה רגשית והן מבחינה כלכלית. לפי הסטטיסטיקה, אחד מכל שלושה זוגות נשואים בישראל מתגרש בסופו של דבר, כך שאם חוויתם גירושין, חשוב שתדעו שאתם לא לבד. למרות הקשיים הכרוכים בתהליך, חשוב שתכירו את זכויותיכם ותדעו מהם החזרי המס שאתם זכאיים להם כגרושים. בואו נתחיל!

החזרי מס לגרושים – מי זכאי?

על פי חוק, גרושים רבים זכאים להחזרי מס, אולם לא תמיד הם מודעים לכך. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר היכרות עם החוק ועם הזכויות המגיעות להם. חשוב לדעת כי ההחזרים יכולים להגיע לאלפי שקלים בשנה, אך כדי לקבלם יש להגיש בקשה באופן אקטיבי למס הכנסה. לעיתים, בשל מורכבות ההליך או חוסר ידע, כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה. בעל מקצוע כזה מכיר היטב את ההיבטים המשפטיים והכלכליים של הגירושין, ויוכל לסייע ביעילות בהשגת כל ההטבות הרלוונטיות עבורכם.

החזרי מס לגרושים שנישאו בשנית

גרושים שבחרו לפתוח בפרק חדש ולהינשא בשנית עשויים גם הם ליהנות מהחזרי מס לגרושים. על פי סעיף 40 א’ בפקודת מס הכנסה, אדם המחויב במזונות עבור בת זוגו לשעבר ונישא מחדש, זכאי לנקודת זיכוי אחת בחישוב המס. משמעות הדבר היא הפחתה בתשלום המס החודשי השוטף. הוראה זו רלוונטית גם לנשים גרושות המשלמות מזונות לגרוש ובמקרה שהן בחרו להקים משפחה חדשה. יתר על כן, נשים שהפכו לחד הוריות בעקבות הגירושין זכאיות אף הן לנקודת זיכוי זו.

פטור ממס על תשלומי מזונות

נקודה חשובה נוספת, הנוגעת בעיקר לצד המקבל את תשלומי המזונות, היא הפטור ממס על תקבולים אלה. בין אם מדובר במזונות המשולמים לבן או בת הזוג, ובין אם מדובר במזונות לילדים, הכנסות אלו פטורות ממס לחלוטין. פטור זה תקף גם כאשר מקור התשלום הוא המוסד לביטוח לאומי. הכרת הזכויות וניצולן המלא הם צעדים חשובים בדרך להשגת יציבות כלכלית לאחר הגירושין.

המסמכים הנדרשים לקבלת הטבות המס

על מנת לקבל בפועל החזרי מס לגרושים, יש להגיש לרשות המיסים מסמכים שונים. בין המסמכים הנדרשים: צילום תעודת זהות, תלושי השכר העדכניים, טפסים ייעודיים הנוגעים למצב המשפחתי ואסמכתאות רשמיות על הגירושין, כגון פסק דין או הסכם גירושין חתום. חשוב לציין כי גם אם לא הגשתם את הבקשה להטבות מס מיד לאחר הגירושין, ברוב המקרים ניתן להגישה רטרואקטיבית ולקבל החזרים על שנים קודמות. יחד עם זאת, מומלץ לא להמתין זמן רב מדי ולהסדיר את נושא המיסים בהקדם האפשרי לאחר השלמת הליך הגירושין.

קבלו סיוע מקצועי בנושא המיסים

ההתמודדות עם רשויות המס יכולה להיות מורכבת ומתישה, בפרט בתקופת חיים מאתגרת כמו גירושין, המלווה לעיתים קרובות בטלטלה רגשית ובאי-ודאות כלכלית. על כן, מומלץ בחום לפנות לסיוע מקצועי בכל הנוגע למיסוי ולהיבטים פיננסיים של הגירושין. גורמים כגון יועצי מס, רואי חשבון או חברות המתמחות בליווי כלכלי של גרושים, יכולים להקל משמעותית על ההתנהלות למול הרשויות. אם אתם מאזור המרכז, עורך דין משפחה בהרצליה יוכל לעזור לכם וללוות אתכם בתהליך באופן מקצועי וכמובן – יידע אתכם בכל הזכויות המגיעות לכם.

לסיכום

למרות הקשיים הכרוכים בתהליך הגירושין, חשוב להכיר את זכויותיכם ולפעול למיצוין. גם אם אינכם בקיאים בפרטי החוק, קבלת ליווי מקצועי הולם למול רשויות המס תאפשר לכם למצות את מלוא הזכויות המוקנות לכם. בצד האתגרים, יש בתהליך הגירושין גם הזדמנויות לשיפור מצבכם הכלכלי וליצירת בסיס איתן לפתיחת פרק חדש בחיים. בהצלחה!

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות