החזרי מס לפנסיונרים

פנסיונרים נהנים מזכויות והטבות שונות, ביניהן גם הטבות מס שמקלות על חבויות התשלום שעדיין משולמות על הכנסות שונות. במאמר זה תוכלו להתעדכן בזכאותכם לקבל החזרי מס לפנסיונרים, מכוחן של הטבות או זכויות שטרם נוצלו מול רשות המיסים.

הטבות מס לפנסיונרים

נוכח העובדה שפנסיונרים רבים לא עובדים, רשות המיסים והממשלה מעניקה להם הטבות מס שונות על הכנסות שלא ניתנות מיגיעה אישית (כלומר מעבודה). נפרט כעת את הטבות אלה, שמגלמות בתוכן הנחה בתשלום השנתי ועשויות להימצא כמזכות בהמשך הדרך גם בהחזרי מס:

הטבות מס על תשלום פנסיה

אם הפנסיה מהווה קצבה מוכרת, אין צורך לשלם מס בגין קבלת התשלומים מאחר וכבר בהפקדה שולמו תשלומי המס. אם הפנסיה מהווה קצבה מזכה, לפנסיונרים (גברים מעל גיל 67 ונשים מעל גיל 62) מגיע פטור מתשלום מס הכנסה עד תקרה מסוימת.

שיעור הפטור משתנה בכל מספר שנים וכנראה ישתנה שוב בעתיד הקרוב. נכון לשנת 2022, גובה הפטור עומד על 52% מההכנסה. כלומר, עבור 52 אחוזים מההכנסה שהתקבלה מהפנסיה, לא ישולם מס הכנסה. עבור 48% הנותרים ישולם תשלום מס הכנסה בהתאם לגובה הנקבע בחוק. גובה ההטבה משתנה בהתאם לגובה הפנסיה של כל אחד מהגמלאים.

הטבות מס על רווחי הון

כל תושב במדינת ישראל מחויב לשלם 25% עבור רווחי הון. פנסיונרים (במקרה זה מעל גיל 60) מקבלים הטבה בתשלום המס בהתאם לגובה הרווח:

עד הכנסה מרווחי הון של 74,880 ש”ח, הגמלאי מחויב לשלם 10% מס.

עבור הכנסה מרווחי הון בין 74,880 – 107,400 ש”ח, הגמלאי מחויב לשלם 14% מס.

עבור הכנסה מרווחי הון בין 107,400 – 172,320 ש”ח, הגמלאי מחויב לשלם 20% מס.

אין ספק שמדובר בהטבה משתלמת במיוחד! באמצעות הטבה זו בלבד ניתן לחסוך אלפי שקלים בכל שנה בעבור תשלומי מס.

הטבות מס בעקבות מעבר לבית אבות

גמלאים רבים שעוברים לבית אבות, נאלצים למכור את הדירה שלהם או לחלופין להשכיר אותה. כידוע, שתי הפעולות הללו נחשבות לאירועי מס וכרוכות בתשלומי מס בסכומים לא מבוטלים. על מנת להקל על הפנסיונרים, נוצרו בעבורם עוד מספר הטבות חשובות:

  • פטור מתשלום מס שבח על מכירת דירה – רק אם ניתן להוכיח כי הכסף מהמכירה יממן את תשלומי המגורים בבית האבות.
  • פטור מתשלום מס הכנסה על דמי שכירות – רק אם ניתן להוכיח כי המעבר מהדירה הייתה לצורך מעבר לבית אבות.

איך מגישים בקשה להחזרי מס לפנסיונרים?

על מנת לקבל את ההטבות השונות, יש להגיש באופן אקטיבי בקשה להחזר מס דרך טופס 135. חשוב להבין כי ההטבות הללו לא ניתנות באופן אוטומטי ויש לדרוש אותן מרשות המיסים. במטרה לעשות זאת, יש להגיש בקשה לרשות המיסים לקיבוע זכויות, המוגשת כחלק מטפסי הבקשה להחזרי מס וזאת באמצעות מילוי טופס 161 ד’.

נוסף לכך, יש להגיש יחד עם הבקשה גם טפסים נוספים שרלוונטיים לתוכן הבקשה עצמה. לדוגמה, אם ברצונכם לקבל החזר מס על תשלומי מס רווחי הון, עליכם לצרף את המסמכים המעידים על הפעילויות שבוצעו על ידי הבנק שלכם.

האם ניתן לקבל כספים באופן רטרואקטיבי?

כן! מדינת ישראל ורשות המיסים מבינות כי נושא המיסים הוא נושא מורכב ורבים לא מתעסקים בו באופן שוטף. לכן, קיימת האפשרות לקבל את החזרי המס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים אחורנית (כן, זה תקף גם על החזרי מס לפנסיונרים). זוהי בשורה משמחת במיוחד, גם למי שנזכרו לממש את זכויותיהם מאוחר וכעת מבינים כי יכלו לשלם הרבה פחות הודות להטבות הממתינות לפנסיונרים על פי חוק.

לסיכום, פנסיונרים זכאים להטבות ולהחזרים בגובה אלפי שקלים

כפי שקראתם, מי שנהנה מחיי הפרישות, נהנה גם ממספר דרכים לקבל אליו החזרי מס. בין אם מדובר על פטור מתשלום מס עבור פנסיה, הנחה בתשלומי מס בעקבות קבלת רווחי הון או אפילו בעקבות מעבר לבית אבות – ניתן להגיש בקשה יזומה לרשות המיסים ולקבל הנחה ששווה אלפי שקלים לכל הפחות מידי שנה.

אז אם אתם זכאים להחזרי מס לפנסיונרים, אנו ממליצים בחום להגיש את הבקשה באמצעות חברה מקצועית להחזרי מס, שתבצע תחילה בדיקת זכאות ותפעל למקסום סכומי ההחזר, גם מפרמטרים מזכים נוספים.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות