החזר מס לנכים

בישראל, קבוצות אוכלוסייה מסוימות זכאיות להטבות מס, בגינן ניתן לקבל גם החזרים ככל שהטבות אלה לא מומשו בפועל. החזרי מס לנכים מהווים את קבוצת ההחזרים שמאחוריה מסתתרות הקלות משמעותיות ולעתים אפילו פטור ממס, שאותם חשוב מאוד לנצל כדי להימנע מפגיעה בזכויות. כיצד דורשים ומקבלים את ההחזרים הללו? המידע המלא לפניכם:

פטור מתשלומי מס הכנסה לנכים

תושבי ישראל שיש להם הכנסה חייבת במס, יכולים לקבל פטור מתשלומי מס הכנסה אם הם בעלי נכות רפואית. אמנם לא קיימת רשימת מחלות מוגדרת המקנה פטור מתשלום מיסים וכל תושב שחלה או נפצע רשאי להגיש בקשה לפטור ולעמוד בפני וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח הלאומי. הוועדה תקבע את אחוזי הנכות שיקבל התובע ואת משך הזמן שבו אחוזי הנכות תקפים.

פטור ממס הכנסה יתקבל עבור בעלי נכות רפואית של 100% בעבור ליקוי אחד או בעלי נכות רפואית משוקללת של יותר מ- 90% לצמיתות, או לחילופין נכות באחוזים אלה שנקבעה ליותר מ- 185 ימים.

חשוב להבהיר כבר כעת:

הפטור המתקבל איננו מבטל את התשלום המלא והמוחלט שנובע מכל ההכנסה הקיימת. בכל שנה רשות המיסים קובעת את תקרת הפטור, כלומר ההכנסה המקסימלית שתזכה בפטור שתתקבל מיגיעה אישית ולא מיגיעה אישית.

נוסף לכך, זכרו שהפטור הניתן לבעלי נכות רפואית הוא פטור ממס הכנסה בלבד ואיננו ניתן על תשלומים לביטוח לאומי. פטור זה גם איננו קשור בשום דרך לפיצויים או לקצבה שניתנו לאדם מסוים בעקבות מצב של אובדן כושר עבודה.

איך מגישים בקשה לפטור?

על מנת לקבל את הפטור, יש להגיש בקשה לפטור ממס הכנסה באופן מקוון, דרך הדואר או ישירות בסניף רשות המיסים. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה על סך 659 ש”ח עבור וועדה רפואית, המתבצעת מטעם המוסד לביטוח לאומי.

הוועדה הרפואית היא זו שתקבע את אחוזי הנכות של התובע לפטור בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי וכן את משך הזמן שבו אחוזי הנכות ישארו בתוקף. החלטת הוועדה בלעדית לקביעת הזכאות לפטור מתשלום מס הכנסה, אם כי שמורה לתובעים זכות ערעור במקרה של קביעת אחוזי נכות שאינם מזכים בפטור.

על התובע להביא איתו לוועדה הרפואית את כל הטפסים הרפואיים המעידים על מצבו. במהלך הוועדה יתבקש התובע להציג את מצבו הרפואי, לפרט את הבעיות התפקודיות שנגרמו לו בעקבות אותו מצב וכן לעבור בדיקת רופא מטעם הוועדה. תשובת הוועדה תישלח בדואר בתוך 60 ימים.

אם נקבעו אחוזי נכות המזכים בפטור ממס הכנסה, יש להעביר את פרוטוקול החלטתה של הוועדה אל המעסיק או להגישו בדו”ח השנתי לרשות המיסים אם התובע הוא עצמאי.

החזרי מס לבעלי נכות רפואית

בעלי נכות רפואית ששילמו מיסים במהלך שנת המס למרות שקיבלו פטור ממס הכנסה, יהיו זכאים להחזרי מס לנכים. על מנת לקבל את החזרי המס יש להגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים באמצעות מילוי טופס 135. ההחזרים על הסכומים העודפים ששולמו לא מתקבלים באופן אוטומטי גם אם לאדם יש פטור ממס הכנסה, ולכן עליו להגיש באופן אקטיבי את הבקשה ולדרוש את הכספים המגיעים לו בחזרה.

אל הבקשה להחזר מס יש לצרף תלושי משכורות או דוחות שנתיים המעידים על גובה ההכנסה השנתית וכן את הפרוטוקול המהווה את החלטתה הוועדה הרפואית.

מה לגבי מי שקיבל נכות רטרואקטיבית?

ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיביים בהתאם למועד פריצת הנכות כפי שנקבע על ידי הוועדה הרפואית. ניתן לקבל את ההחזרים עד 6 שנים אחורנית, כך שגם אם השנה 2022 ואחוזי הנכות נקבעו בשנת 2016, עדיין ניתן לקבל בגינם החזר. אם הבקשה אכן מוגשת על יותר משנה אחת, יש להגיש בקשה נפרדת להחזר מס בעבור כל אחת מהשנים הרלוונטיות.

החזר מס לאדם נכה שנפטר

כאשר אדם בעל נכות רפואית שנפטר למרבה הצער, היה זכאי להחזרי מס, היורשים שלו יהיו זכאים כעת להמשיך לטפל בבקשתו ולקבל במקומו את הכספים המגיעים. כמובן שלא ניתן לדרוש כספים עבור התקופה בה אותו אדם כבר לא היה בחיים. על מנת לקבל את הכספים בחזרה יש להגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים ולצרף את כל המסמכים הרפואיים התומכים בבקשה, לרבות צו קיום צוואה או צו ירושה.

לסיכום, אם אתם בעלי נכות רפואית – אל תוותרו על הכספים המגיעים לכם!

אין ספק שבעלי נכות רפואית בכל דרגות החומרה מתקשים לממש את זכויותיהם ונתקלים לא פעם בחומות בירוקרטיות בדרך לקבלת זכויותיהם. יחד עם זאת, פטור ממס וההחזר המתקבל מכוחו מתורגמים לסכומים כספיים לא מבוטלים, שחשוב מאוד שיגיעו לידי הזכאים לכך ויסייעו להם להתמודד עם ריבוי ההוצאות.

אם נקבעה לכם נכות רפואית במהלך 6 השנים האחרונות וקיבלתם פטור מתשלום מס הכנסה, בדקו האם שילמתם תשלומים עודפים במס והאם ייתכן שמגיע לכם החזר כספי משמעותי.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות