חובות מס הכנסה

חובות למס הכנסה הם למעשה ההיפך מקבלת החזרי מס: במקום שתהיו זכאים לכסף מהתשלומים העודפים במס, רשות המיסים מיידעת אתכם לגבי חוב פתוח שכעת תידרשו לכסות. אז מה צריך לדעת על הנושא ואיך משלמים במהירות כדי שלא לצבור ריביות דרקוניות? הכל כאן:

 מהו חוב למס הכנסה?

ברוב המקרים, מס הכנסה חייב לאזרחים כספים בעקבות תשלומי מיסים עודפים ששולמו במהלך השנה. אלא שהפעם המקרה הפוך והאזרח לא שילם תשלומים מספיקים למס הכנסה, כלומר שילם פחות מידי וכעת נמצא בחוב למס הכנסה.

הבהרה חשובה: חובות למס הכנסה הם עניין שכיח למדי בקרב משתמטי מס או כתוצאה מעבירות שונות כלפי רשות המיסים. מאמר זה לא עוסק בצבירת חובות כתוצאה מפעולות כאלה והוא יתמקד מכאן והלאה בחוב כתוצאה מתשלום מס שנתי שהחישוב שלו היה בסכום נמוך מהנדרש.

 הצטברות חוב למס הכנסה

גם אם אתם האזרחים הכי ישרים ועושים הכול “לפי הספר”, עדיין יש מקרים בהם תשלומי המיסים מצטברים ולא משולמים למס הכנסה. הנה פירוט המקרים שבעקבותיהם תהיו חייבים כסף למס הכנסה:

הטבות מס שאינן בתוקף

כל תושב במדינת ישראל זכאי לנקודות זיכוי בהיקף שונה, כל נקודת זיכוי שווה כסף ויש לה תוקף. אם מקום העבודה שלכם עדיין מחשיב לכם את נקודות הזיכוי למרות שבפועל אתם לא זכאים לממש אותן, תהיו חייבים כסף חזרה למס הכנסה.

איחורים בתשלום

לשכירים, יורדים תשלומי המס בכל חודש מהמשכורת. לעומתם, עצמאיים צריכים לשלם מקדמות מס באופן עצמאי בכל חודש או חודשיים למס הכנסה. בסוף השנה, בעת הגשת הדו”ח השנתי, מבצעים חישוב שנתי אשר קובע את סכום המס המדויק הנדרש לתשלום.

במקרים בהם המקדמות לא משולמות או שהעצמאיים מתעכבים עם הגשת הדו”ח השנתי, נוצרים איחורים בתשלום וגם חובות למס הכנסה.

עבודה בשתי עבודות במקביל

במקרה כזה נהוג לבצע תיאום מס כדי שלא לשלם כפל מס. בדרך כלל, בעקבות עבודה בשני מקומות נהוג לקבל החזרי מס, אך במקרים נדירים נקודות הזיכוי מחושבות פעמיים בטעות ומזכות אתכם בהנחה כפולה, כך שהמס המשולם נמוך יותר מהמס הנדרש לתשלום.

אי דיווחים על הכנסות

מלבד הכנסות המתקבלות מעבודה, ניתן לקבל גם הכנסות שאינן מעבודה (נקראות גם הכנסות שאינן מיגיעה אישית), לדוגמה: שוק ההון, שכירת דירה, מתנות, פרסים ועוד. רבים לא מדווחים על ההכנסות האלו למס ההכנסה וכך לא משלמים עליהן מס.

בדיעבד, בעקבות הדו”ח השנתי, ההכנסות מתגלות ונוצר חוב למס הכנסה. מצב זה נובע מאחר והכנסות לא מפוקחות באופן אוטומטי על ידי מס הכנסה כמו הכנסות מעבודה.

בירור חוב למס הכנסה: איך עושים את זה?

ניתן לבצע בדיקת חוב למס הכנסה כמו שמבצעים בדיקת החזרי מס, על ידי סימולטור של רשות המיסים. ניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס שש שנים אחורה ולכן גם במקרה זה לחובות מס הכנסה יש תקופת התיישנות של שש שנים. אם עברו שש שנים, רשות המיסים לא תוכל לדרוש את הכסף בחזרה. חשוב לבצע בירור חוב למס הכנסה מאחר והכספים החסרים צוברים ריבית ויכולים להעלות לכם ביוקר.

ביצוע תיאום מס וחוב

רבים חושבים בטעות כי מספיק לבצע תיאום מס כדי למנוע חובות למס הכנסה. מאחר וחישוב המס הקובע מתרחש לאחר ששנת המס מסתיימת, לא מספיק לבצע תיאום מס עבור אירוע מס ספציפי וחשוב לבדוק את כל ההכנסות ותשלומי המס באופן שנתי.

חוב למס הכנסה בפשיטת רגל

כאשר מכריזים על פשיטת רגל, הנישום יכול לקבל פטור מרוב התשלומים שעליו לשלם, אך לא במקרה של חובות מס הכנסה אותם יש לפרוע בכל מקרה.

ריבית על חוב למס הכנסה

אם לא שילמתם בזמן את התשלומים שלכם למס הכנסה, החובות על הכספים שלא שולמו יצברו ריבית והצמדות. ככל שסכום החוב יהיה גבוה יותר, כך גם תוספת הריבית וההצמדה תהיה גבוהה גם כן.

תשלום החוב

תשלום חוב למס הכנסה באינטרנט דרך כרטיס אשראי הוא הדרך הקלה ביותר להסדיר את הנושא, אך ניתן לשלם את החוב גם בדרכים אחרות: דרך העברה בנקאית או דרך שובר של בנק הדואר, עבורם יש לקבל את הפרטים מרשות המיסים.

לחוב למס הכנסה יש חוק התיישנות?

כן, כמו להחזרי מס, יש תוקף של שש שנים להתיישנות החובות. כלומר, אם לפני שבע שנים שילמתם מעט מדי מס לרשות המיסים והיא לא ביקשה מכם את התשלומים בחזרה, היא לא תוכל לדרוש אותם בדיעבד. למרות זאת, אם רשות המיסים דורשת שתשלמו את החובות, החובות לא נמחקים לאחר שש שנים וסכומי החובות יצברו ריבית גבוהה אם לא ישולמו בזמן.

שניה לפני סיום – דגשים נוספים

הנה דגשים נוספים שלא כדאי שתפספסו:

דרישת תשלום חוב בטעות

לפעמים רשות המיסים שולחת הודעת דרישה על תשלומים מועטים למרות שבפועל היא צריכה לבצע החזרי מס וזאת מאחר והיא לא ביצעה חישוב נכון. במצב כזה מומלץ לוודא את הרשומות ואת הנתונים באופן עצמאי (או על ידי שכירת שירותיו של רואה חשבון) ולהציג את הממצאים שלכם לרשות המיסים.

לא מגישים בקשה להחזר מס בכל מחיר

לפני הגשת הבקשה להחזר מס, מומלץ לבצע בדיקת החזר מס, כך תוכלו לראות דרך סימולטור אם אתם זכאים להחזר או במקרה הגרוע צריכים לשלם כספים למס הכנסה (כאמור, ישנה זכאות להחזרי מס לשכירים, ואף החזרי מס לעצמאיים). זכרו, אם רשות המיסים לא פונה אליכם בדרישה לתשלום הכספים העודפים, לא תצטרכו לשלם אותם וגם אחרי שש שנים חל התיישנות. בכל מקרה, ניתן להתייעץ עם יועץ מס.

קיבלתם דרישה לחוב? תוכלו להתמקח!

במקרים מסוימים, ניתן לפנות לרשות המיסים בבקשה להקטנת החוב ואף לקבלת הסדר תשלומים מיוחד שיקל עליכם בתשלום. מומלץ לבצע זאת עם עורך דין כדי שהסיכויים להוציא הטבות מרשות המיסים יהיו טובים יותר.

לסיכום, חובות למס הכנסה דורשים טיפול, אך זה לא סוף העולם

רשות המיסים מפעילה מנגנוני אכיפה רבים ואי תשלום מיסים מהווה עבירה על החוק. ניתן לצבור חובות במס הכנסה בעקבות סיבות רבות אך לעיתים מדובר על אי הבנה, חוסר במידע או טעות בתום לב. אמנם החובות הללו צוברים ריבית והצמדה ולפעמים מדובר על סכומים גבוהים למדי, אך ניתן לשלם אותם בקלות דרך אתר רשות המיסים ולהיפטר מהבעיה.

אם קיבלתם הודעה שאתם חייבים כספים, אל תיכנסו ללחץ ובמידת הצורך פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם לצאת מהמצב בקלות.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות