נקודות זיכוי ממס הכנסה

כל תושב במדינת ישראל זכאי לנקודות זיכוי, השוות הפחתה בתשלום המיסים השנתי ושעשויה להגיע לאלפי שקלים – אם רק תדעו מהן הזכויות שלכם וכיצד מממשים אותן נכון. אז מה מחכה לכם במאמר הזה? כל המידע על נקודות זיכוי, השווי והקריטריונים לקבלתן:

מהן נקודות זיכוי?

נקודות זיכוי ממס הכנסה הן הטבה המתקבלת על ידי רשות המיסים. כל תושבי ישראל מקבלים כמה נקודות זיכוי באופן אוטומטי, כאשר מתווספות אליהן נקודות נוספות על סמך עמידה בקריטריונים שונים כפי שקבעה רשות המיסים.

נקודות הזיכוי שוות כסף ולכן הן מקנות הנחה בתשלום המס. כל עוד עומדים בקריטריונים לקבלת נקודות הזיכוי, ניתן לצבור אותן ללא הגבלה, להגדיל את ההנחה בתשלום המס ואפילו לא לשלם מס כלל!

רוב נקודות הזיכוי ניתנות לשנה אך בפועל מחושבות ומתקזזות בתשלום חודשי, זאת בגלל שבישראל תשלום המס מחושב באופן שנתי אך יורד בפועל מתלוש השכר/ מקדמות לעצמאיים בכל חודש. מה שזה בעצם אומר, שגם אדם שלא עבד באותו החודש, יכול לקבל את ההנחה של נקודות הזיכוי בחישוב תשלום המס השנתי הנדרש לתשלום.

מי זכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה, וכמה?

המטרה העיקרית של נקודות זיכוי היא להוות אמצעי לשוויון באוכלוסייה מבחינת שכר. אחוז תשלום המס הנדרש לתשלום נקבע על פי מדרגות המס, כך שככל שההכנסה גבוהה יותר, אחוז המס הנדרש לתשלום יהיה גבוה יותר.

למרות זאת, באוכלוסייה יש קבוצות שונות שזקוקות לעזרה על מנת להשתוות לקבוצות אחרות. מיד נציג את הקריטריונים לקבלת נקודות זיכוי, כאשר תוכלו לראות כי מדובר על אוכלוסיות מוחלשות יותר וכן אוכלוסיות בעלות הוצאות גבוהות יותר, הזקוקות ל”עזרה” מסוימת:

נקודות זיכוי בגין ילדים

בגין ילדים ניתן לקבל נקודות זיכוי בהיקף שונה, תלוי בגיל הילדים:

  • בשנת הלידה ההורה מקבל 1.5 נקודות זיכוי
  • בכל שנה עד שהילד בן 5, ההורה מקבל 1.5 נקודות זיכוי
  • בכל שנה (מהשנה שהילד נולד ועד שהוא חוגג 18), ההורה מקבל נקודת זיכוי אחת.

שימו לב כי יש הטבות שונות, עד גיל 5 ועד גיל 18 וגם נקודות זיכוי עבור ילדים בגילאי 6-12 כקבוצה בפני עצמה (הטבה שנכנסה לתוקפה רק מהשנים האחרונות וייתכן שבאופן זמני בלבד), כאשר ההטבות במרביתן חופפות.

לדוגמה, אם הילד שלכם בן 4, תקבלו בחודש נקודת זיכוי אחת כי הוא מתחת לגיל 18 ועוד 1.5 נקודות זיכוי מאחר והוא מתחת לגיל 5, כלומר 2.5 נקודות זיכוי רק עבור הילד הזה. כמובן שאם יש לכם מספר ילדים, תוכלו לצבור את כל נקודות הזיכוי גם יחד.

הערה נוספת מתייחסת להורה שמקבל אליו את נקודות הזיכוי בפועל: בדרך כלל, כאשר מדובר בזוג נשוי, נקודות זיכוי ילדים ניתנות באופן אוטומטי לאישה. במצבים בהם האישה לא עובדת או מרוויחה פחות מהגבר, ניתן לבצע העברת נקודות זיכוי בין בני הזוג ובכך לקבל הנחה רלוונטית יותר בתשלומי מס הכנסה. כאשר מדובר על זוג גרוש או פרוד, הנקודות ניתנות באופן אוטומטי לאישה. כאשר מדובר על זוג חד מיני, ניתן לבחור מי מבני הזוג יקבל את ההטבה.

נקודות זיכוי לחייל משוחרר

גם חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי זכאים לקבל נקודות זיכוי – בהיקף משתנה בהתאם למגדר החייל, לפי אורך השירות שלו ועל סמך סוג השירות שביצע בפועל. ההטבה ניתנת החל מחודש לאחר השחרור ולמשך 36 חודשים. על מנת לקבל את ההטבה יש להציג תעודת שחרור ולסמן את היותכם חיילים משוחררים בטופס 101 עם תחילת העבודה.

שימו לב שלא ניתן לצבור את נקודות הזיכוי ולבצע שינוי בזמני ההטבה. אם לא עבדתם בפרק זמן מסוים מתוך 36 חודשי ההטבה, כך שפרק חיי העבודה שלכם התחיל מאוחר יותר, אתם זכאים לקבלת החזר מס לחיילים משוחררים עד 6 שנים מהשחרור.

להלן טבלת נקודות זיכוי בה מפורט תנאי קבלת ההטבה לחיילים משוחררים:

מי זכאי? אורך השירות שבוצע בפועל כמה נקודות זיכוי ניתן לקבל?

 

בני ובנות שירות לאומי

 

24 חודשים 2
בני ובנות שירות לאומי

 

12 חודשים 1
חיילות

 

22 חודשים ומעלה 2
חיילות 12-22 חודשים 1

 

חיילים

 

23 חודשים ומעלה 2
חיילים

 

12-23 חודשים 1

 

  • חיילים, חיילות ובני/ בנות שירות לאומי ששירתו לפרק זמן של פחות מ-12 חודשים אינם זכאים לנקודות כלל.

נקודות זיכוי לתואר ראשון

בוגרי תואר ראשון שסיימו לימודים במוסד מוכר במדינת ישראל, זכאים להטבה של נקודת זיכוי אחת במשך שנה אחת. את ההטבה הזו ניתן לבחור האם לנצל בשנה שלאחר שנת סיום הלימודים, או בשנה שאחריה. הטבה זו תינתן גם לבוגרי לימודים מקצועיים ממוסד מוכר וכן לבוגרי תואר שני ולבעלי תואר שלישי במסלולי הרפואה (כולל רפואת שיניים).

הסיבה לבחור לממש את ההטבה בשנה שאחרי שנת סיום התואר, היא כדי להפחית מחבות המס עם העלייה בשכר לאחר ששנת העבודה הראשונה מסתיימת, השכר משתדרג ואיתו גם מדרגת המס לתשלום.

נקודות זיכוי בגין ילד נכה

הורה לילד נכה זכאי לקבל נקודות זיכוי עבור ילדו עד גיל 18, כאשר ההטבה הניתנת היא של 2 נקודות זיכוי בשנה. במקרים מסוימים, ניתן להאריך את ההטבה גם אם הילד עבר את גיל 18.

אפשר לקבל את ההטבה בעקבות מצבים שונים, הנה דוגמה לכמה מהם: הילד אובחן כעיוור על ידי רופא עיניים, ההורים מקבלים גמלת ילד נכה, כאשר הילד משותק באחת מגפיו או שאחת מגפיו נכרתה. על מנת לממש את ההטבה, יש להציג אישורים רפואיים מתאימים.

נקודות זיכוי לעולה חדש

כל עולה חדש שמציג תעודת עולה חדש זכאי לקבל נקודות זיכוי בהיקף משתנה. אם תאריך העלייה היה עד שנת 2022, העולה החדש יהיה זכאי להטבה במשך 42 חודשים, אם תאריך העלייה היה בשנת 2022 או מאוחר יותר, העולה החדש יהיה זכאי להטבה במשך 54 חודשים (בהתאם לשינוי בחוק).

גובה נקודות הזיכוי משתנה בכל מספר חודשים, כאשר החלוקה משתנה בהתאם למספר החודשים. לדוגמה, אם העולה החדש עלה בשנת 2021 הוא יקבל נקודות זיכוי למשך 42 חודשים בחלוקה הבאה:

  • ב- 18 החודשים הראשונים לעלייתו הוא יקבל 3 נקודות זיכוי.
  • ב- 12 החודשים הבאים הוא יקבל 1.5 נקודות זיכוי.
  • ב- 12 החודשים הבאים הוא יקבל 1 נקודת זיכוי.

נקודות זיכוי לאישה

באופן אוטומטי, כל תושב במדינת ישראל מקבל 2.25 נקודות זיכוי בכל חודש. נשים מקבלות תוספת של 0.5 נקודת זיכוי ולכן זכאיות באופן אוטומטי ל- 2.75 נקודות זיכוי בכל חודש.

כמה שוות נקודות הזיכוי?

שווי נקודות הזיכוי משתנה בכל שנה. נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 223 ש”ח בחודש ו-2,676 ש”ח בשנה. אם ניקח לצורך העניין אישה עובדת, אם לילדה בת 4 ולילד בן שנה, שסיימה השנה את התואר השני שלה – נראה כי סך נקודות הזיכוי שמגיעות לה עומד על 7.75 ולכן היא צפויה להנחה במס בסך 20,739 שקלים!

איך מחשבים את נקודות הזיכוי?

כפי שראיתם, כל עוד תדעו מהן נקודות הזיכוי שמגיעות לכם מכל שנת מס, כל שעליכם לעשות הוא לסכום אותן ולהכפיל את התוצאה ב-2,676. יש לזכור כי שווי נקודות המס מתעדכן מידי שנה ולכן סכום זה רלוונטי לשנת 2022 בלבד. לאחר שהמספר המתאים בידכם, יש לקזז אותו מסכום חבות המס שעליכם לשלם (כלומר אחוז המס בהתאם למדרגת המס בה אתם נמצאים לאור ההכנסה האישית).

מימוש נקודות הזיכוי: תהליך קל ופשוט!

כל שכיר בעת כניסתו לתפקיד, עובר דרך הנהלת החשבונות או חשבי השכר וממלא את הפרטים האישיים שלו בטופס 101, המועבר מהנהלת החשבונות הישר לרשות המיסים. בנקודה זו, עליו לסמן את כל הקריטריונים המזכים בנקודות ולצרף כל מסמך שתומך בזכאות, כמו תעודת שחרור או תעודת לידה, אישור זכאות לתואר או תעודה וכן הלאה.

עצמאיים מצהירים על נקודות הזיכוי בעת מילוי הדו”ח השנתי למס הכנסה, רצוי באמצעות רואה חשבון שיוכל לכלול את כל נקודות הזיכוי שמגיעות לכם. בהתאמה, תשלום המס יחושב ויקוזז מהמקדמות השנתיות.

ומה אם לא מימשתי את נקודות הזיכוי שלי?

אל דאגה – ההטבה נשמרת לכם ועדיין תוכלו לקבל אותה באופן רטרואקטיבי עד 6 שנים אחורנית. על מנת לממש אותה, עליכם להגיש בקשה להחזר מס באמצעות טופס 135 של מס הכנסה, לצרף אליה את טופס 106 או דו”ח מרואה חשבון, את המסמכים שמעידים על זכאותכם לנקודות הללו ושיק מבוטל או אישור ניהול חשבון. בקשתכם תיבדק ובהתאם להנחה שהייתם אמורים לקבל – תקבלו בחזרה את הסכום הכספי ישירות לחשבון הבנק.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות