החזרי מס לחיילים משוחררים

סיימתם שירות צבאי או שירות לאומי? אתם זכאים להטבות מס שונות ובמקרים מסוימים גם להחזרי מס. חיילים משוחררים מסיימים את השירות הצבאי העמוס מבלי להבין לעומק את הזכויות וההטבות השמורות להם כאזרחי המדינה, מה שמביא אותנו לפרט מהם החזרי מס לחיילים משוחררים וכיצד תקבלו אלפי שקלים בחזרה מרשות המיסים ישירות לחשבון הבנק.

לאיזה החזרי מס זכאים חיילים משוחררים?

כפי שאתם יודעים, כל תושב במדינת ישראל מחויב לשלם תשלום מס הכנסה בעקבות קבלת משכורת או כל הכנסה אחרת, כאשר חיילים משוחררים פטורים מתשלום זה בעקבות מענק השחרור. יחד עם זאת, ההוצאות של החייל המשוחרר רק מתחילות: התאקלמות בחיים האזרחיים, מציאת עבודה, לעתים גם דיור וכלכלה עצמית.

מתוך מטרה להכיר בחיילים כאוכלוסייה שמצבה הכלכלי מעט חלש יותר, קבעה המדינה את הטבות המס הניתנות לחיילים – נקודות זיכוי למשתחררים שמעניקות להם הנחה בתשלום המס השנתי.

מה שוות נקודות הזיכוי במס? ובכן, חיילים משוחררים זכאים לנקודות בהיקף שונה בהתאם לתנאי הזכאות שונים (הפירוט המלא בהמשך). נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 236 ש”ח בחודש ו- 2,676 ש”ח בשנה, המתווספות לנקודות הזיכוי האוטומטיות להן זכאים כל תושבי המדינה (2.25 נ”ז לגברים ו-2.75 נ”ז לנשים).

הטבה זו מתקבלת החל מהחודש שלאחר השחרור ועד 36 החודשים הראשונים לאחר השחרור. באופן עקרוני, ניתן לממש אותה בכל חודש על ידי הנחה הניתנת בתשלום המס החודשי. אם ההנחה לא מומשה, ניתן להגיש בקשה להחזרי מס לחיילים משוחררים ולקבל את הכספים העודפים בחזרה.

מהם התנאים לקבלת הטבות מס או החזר?

נקודות הזיכוי נקבעות על פי קריטריונים שונים להלן:

הזכאים לנקודות הזיכוי אורך השירות הצבאי או שירות הביטוח הלאומי שבוצע מספר נקודות הזיכוי
בני ובנות שירות לאומי 12 חודשים 1 נקודת זיכוי
בני ובנות שירות לאומי 24 חודשים 2 נקודות זיכוי
חיילות 12 – 22 חודשים 1 נקודות זיכוי
חיילות 22 חודשים ומעלה 2 נקודות זיכוי
חיילים 12- 23 חודשים 1 נקודות זיכוי
חיילים 23 חודשים ומעלה 2 נקודות זיכוי

 

כל החיילים, בני ובנות שירות לאומי יהיו זכאים לנקודות זיכוי בהתאם לקריטריונים המוצגים בטבלה. כפי שתוכלו לראות, היקף נקודות הזיכוי משתנה בהתאם לאורך השירות הצבאי. גם חיילים שהשתחררו בעקבות סיבות רפואיות יהיו זכאים לנקודות זיכוי – כל עוד הם עומדים בחודשי השירות המצוינים בטבלה.

איך מגישים בקשה להחזר מס או לקבלת ההטבות?

מימוש ההטבה – עובדים שכירים

אם התחלתם לעבוד כשכירים לאחר שירותכם הצבאי, כאשר תתחילו לעבוד במקום החדש, תצטרכו למלא טופס 101. בעת מילוי הטופס, תמלאו במשבצת הנכונה כי סיימתם את שירותכם הצבאי ותצרפו עותק של תעודת השחרור. את תעודת השחרור אתם אמורים לקבל בדואר או שתוכלו להוציא אותה באתר “אגף והקרן לחיילים משוחררים”. לאחר עדכון הפרטים, תוכלו לראות את ההנחה באופן אוטומטי בכל חודש בתלוש המשכורת שלכם.

מימוש הטבה – עובדים עצמאיים

אם התחלתם לעבוד כעצמאיים לאחר שירותכם הצבאי, עליכם למלא את הפרטים הנכונים בעת הגשת הדו”ח השנתי למס הכנסה. מומלץ להיעזר ברואה חשבון על מנת לדייק בנתונים ולקבל את ההנחה המגיעה לכם.

אם מכל סיבה שהיא, הנתונים שלכם לא מעודכנים ולא קיבלתם את ההנחה המגיעה לכם, כלומר שילמתם עודף מס, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס.

אופן הגשת בקשה להחזר מס

ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון באתר רשות המיסים, דרך סניף רשות המיסים הקרוב לביתכם או דרך הדואר. אל הבקשה יש לצרף אך הטפסים הבאים:

– טופס 135 – טופס הבקשה להחזרי מס.

– טפסי 106 לשנה הרלוונטית – זהו טופס המרכז את כל הוצאות המעסיק עליכם בשנת מס מסוימת.

– תעודת השחרור.

הגשת בקשה להחזר מס רטרואקטיבית

ניתן להגיש את הבקשה להחזר רק לאחר ששנת המס הסתיימה. שימו לב כי ניתן להגיש את הבקשה להחזרי מס באופן רטרואקטיבית עד 6 שנים אחורנית, כך שאם השנה היא 2022, ניתן לקבל החזרי מס בגין השירות הצבאי למשוחררים החל משנת 2016 ואילך. חשוב לציין שבעבור כל שנה תצטרכו להגיש בקשה נפרדת.

לסיכום, החזרי מס לחיילים משוחררים הם עניין משתלם

בישראל, מגוון רחב של פעולות מקנות הטבות במס, שיכולות להתקבל כהחזר כספי אם לא מומשו במועד המדויק. אם אתם נמצאים כעת בתקופה של עד שלוש שנים מהשחרור, בדקו כי אתם מקבלים את ההנחה שמגיעה לכם במס. אם המועד חלף ולא קיבלתם את ההטבה, מומלץ לבצע בדיקת זכאות מול חברת החזרי מס מקצועית ולהגיש דרכה בקשה להחזר, שתוכל לכלול מספר נתונים נוספים שייתכן ומגדילים את גובה ההחזר.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות