החזר מס על משיכת קרן פנסיה

אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של אדם בחייו הבוגרים הוא קרן הפנסיה, שמיועדת להבטחת כלכלתם האישית של מי שכבר פרשו לגמלאות. אבל מה קורה כאשר אדם מסוים מוכרח “להישאר עם הראש מעל למים” ורוצה למשוך את הכספים מוקדם יותר? ייתכן שקיימת לו הזכות לקבל החזר מס על משיכת קרן פנסיה, כלומר קבלת סכום המס המשמעותי ששולם בחזרה.

במאמר הזה תמצאו את כל האפשרויות לקבל את החזר המס, בין אם כבר משכתם את הסכום הצבור ובין אם אתם מתכננים לעשות זאת ממש בקרוב.

תשלום מס על משיכת הפנסיה: מה חשוב לדעת?

עם גיל הפרישה מעבודה נפתחת הזכאות לקבלת סכום הפנסיה הצבור כקצבה חודשית קבועה וכך להמשיך להתקיים מכאן והלאה. הסכום כמובן מתקבל ללא הגבלות מיוחדות.

אלא שבמטרה למנוע משיכה ושימוש בכספים עוד לפני כן, מתנה המדינה את משיכת הפנסיה בתשלום של 35% מס – אחוז המיסוי הגבוה ביותר בישראל.

ולכן גם אם תכננתם עד כה למשוך את הכספים טרם יציאתכם לגמלאות, דעו שמומלץ לעשות זאת רק ממצב של חוסר ברירה ולא במטרה להוסיף כסף נזיל לחשבון הבנק. כספי הפנסיה אמורים לאפשר לכם להתקיים בכבוד גם בסיום פרק חיי העבודה ולכן מדובר באפיק האחרון שרצוי לפנות אליו, גם בעת משבר.

באילו מקרים ניתן להגיש החזר מס על פנסיה?

החדשות הטובות הן שיש שורה של מקרים צרים בהם ניתן לקבל החזר מס על משיכת הפנסיה, משמע שאת 35% המס ששילמתם תקבלו בחזרה לחשבונכם עם השלמת התהליך.

מקרים אלה מתייחסים בעיקר למה שמכונה בחוק “מצבי מסכנות”, בהם השחיקה הכלכלית הולכת וגדלה, אם כי ניתן לערוך חישוב כללי אחת ל-6 שנים בכל מקרה ולבדוק מצבים נוספים המזכים אתכם בהחזר, אפילו יחסי.

רשימת הזכאים להחזר מס על קרן פנסיה

הזכאות להחזר המס ניתנת במספר מצבים ספציפיים, כאשר משיכת כספי הפנסיה מתרחשת כרגיל ומנוכה ממנה אחוז המס הרלוונטי (35%), אלא אם ביקשתם מלכתחילה משיכה בפטור מס והיא אושרה לכם, מאחת הסיבות הבאות:

אחוזי נכות רפואיים

גברים ונשים, בני זוגם או ילדיהם שנקבעו להם 75% נכות ומעלה, זכאים למשוך את כספי הפנסיה ללא מס. אחוזי הנכות הללו מתייחסים הן לנכויות שנקבעו מצד המוסד לביטוח הלאומי והן לנכויות שנקבעו באופן ישיר מול רשות המיסים, כמובן בכפוף לוועדה רפואית מתאימה שקבעה זאת.

כדאי לקרוא: החזרי מס לנכים.

הוצאות רפואיות יוצאות דופן

אירועים רפואיים וחריגים, מחלות קשות ותאונות כרוכים בעלויות לא מבוטלות. במקרה כזה, אם הוצאות הטיפולים גבוהות ממחצית סכום ההכנסה השנתי של המבוטח, קיימת האפשרות למשוך את כספי הפנסיה בפטור מס.

הכנסה נמוכה

מבוטחים שהכנסתם החודשית הכוללת נמוכה משכר המינימום או לחילופין הורים לקטין שמשתכרים עד פעמיים משכר המינימום, רשאים למשוך את כספי הפנסיה ולקבל החזר מס מלא.

מות המבוטח

המוטבים של כל עמית בקרן פנסיה שהלך לעולמו בטרם עת, רשאים למשוך את הכספים שצבר בפטור מס ולקבלם כקצבה חודשית, בדומה לאופן שבו היו מתקבלים לאחר גיל הפרישה.

צבירה בתקרת המינימום

מצב נוסף ופחות ידוע שבו ניתן למשוך את כספי הפנסיה ולקבל החזר מס, הוא כאשר סכום החיסכון בקופה עומד על פחות מ-94,000 ₪. האפשרות לכך כפופה להצגת אישור רלוונטי על הסכום הצבור מאת קרן הפנסיה ולהגשת בקשה מיוחדת למשיכה.

אבטלה

במצבי אבטלה מסוימים, גם קיימת האפשרות למשיכה בפטור מס, אך הדבר תלוי מאוד בסוג החיסכון ובתנאים הספציפיים של אותה קרן פנסיה, שנות עבודתו של המוטב והיקף החיסכון שצבר עד כה.

הליך הגשת בקשה להחזר בגין משיכת כספי פנסיה

אז שחררתם את כספי הפנסיה הצבורים ושילמתם מס שצריך לקבל כעת בחזרה. אז איך בדיוק עושים את זה? הכירו את שני הטפסים המרכזיים בתהליך: טופס 135 וטופס 159א’.

נתחיל עם טופס 159א – בקשה למשיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס, המוגשת לחברה שבה נמצאת קרן הפנסיה. הטופס כרוך בהצהרה על כל מקורות ההכנסה הקיימים ובצירוף כל האישורים שמגבים את אחד המצבים שכבר הזכרנו קודם: תיעוד על אחוזי נכות מהביטוח הלאומי, תלושי שכר, חשבוניות על הוצאות רפואיות ועוד.

הטופס הנוסף הוא 135, שעניינו הוא בקשה להחזר מס שמוגשת לרשות המיסים. בטופס זה עליכם לסמן את כל המצבים שמתייחסים אליכם ולצרף מספר מסמכים כמו טופס 106, אישורי משיכה מקרן הפנסיה ואישורים נוספים בדומה לאלה שכבר הצגתם קודם לכן בתהליך המשיכה עצמו.

לרשות המיסים לוקח בדרך כלל 3-4 חודשים כדי לטפל בבקשה, אך היא שומרת לעצמה את הזכות לטפל בכל בקשה שנשלחה אליה תוך שנה. בסיום, המס ששילמתם יוחזר ישירות לחשבון הבנק שאת פרטיו ציינתם בטופס 135.

החזר מס על משיכת כספי פנסיה בדיעבד

גם אם גיליתם ממש עכשיו על זכאותכם להחזר, למרות שהכספים כבר נמשכו במהלך 6 השנים האחרונות, אתם זכאים לבקש את החזר המס. עליכם לשלוח את טופס 135 ולצרף את אישור קרן הפנסיה, המסמכים הרלוונטיים ואת טופס 106 משנת המס שבה נמשכו הכספים.

טיפים לצמצום הבירוקרטיה

משיכת כספי הפנסיה היא מהלך לא מומלץ, הן בשל גובה המס והן בשל הותרת הקרן מרוקנת ליום שבו באמת תזדקקו לה. אם בכל זאת נאלצתם לפנות לאפשרות הזו, הנה כמה דרכים שיסייעו לכם להשלים את תהליך המשיכה וקבלת ההחזר במהירות:

  • גייסו מראש את כל המסמכים הרלוונטיים – איסוף מקדים של הניירת יאפשר לכם לשלוח את בקשת המשיכה מקרן הפנסיה ללא חוסרים וכך לבצע מראש משיכה בפטור מס.
  • במקום לשלוח בקשה להחזר מס מיד לאחר קבלת הכספים, המתינו עד לתחילתה של שנה קלנדרית חדשה. כעת תוכלו לשלוח בקשה להחזר מס שכוללת הן את זכאותכם לפטור במשיכת קרן הפנסיה והן הטבות נוספות שייתכן ונמצאתם זכאים אליהן מהשנה הקודמת.
  • פנייה ליועץ מס, רואה חשבון או חברה להחזרי מס צפויה לייעל משמעותית את התהליך ולנצל זכויות נוספות שמגיעות לכם מול מס הכנסה.

בשורה התחתונה:

אם אתם חווים קושי כלכלי ומעוניינים למשוך את כספי הפנסיה, ייתכן ששמורה לכם האפשרות לעשות זאת בפטור מס. אם תעקבו אחר תנאי הזכאות ושלבי הגשת הבקשה, תוכלו למקסם כראוי את זכויותיכם במס ולהשאיר בכיסכם סכום משמעותי הרבה יותר.  כך או כך, תמיד כדאי לבצע בדיקת זכאות להחזר מס.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות