מס על זכיה בלוטו

במהלך העשור האחרון זכו יותר מ-210 אנשים בפרס הראשון בהגרלת הלוטו, בסכום מצטבר שעובר את ה-7 מיליארד שקלים! כמובן שלכולנו יש חלום קטן וכמוס לזכות בלוטו ובגדול, ואם אתם קוראים את שורות אלו בטח כבר חשבתם מה תעשו עם הכסף, אבל האם תדעו כיצד לפעול באמת אם וכאשר הזכייה תתממש?

העניין המרכזי ביותר עם זכייה בלוטו ובכלל מהשתתפות בפרסים והגרלות למיניהן הוא תשלום המס. אז כמה בדיוק משלמים והאם תוכלו לקבל מזה פטור? הנה כל מה שצריך וחשוב לדעת על מס על זכיה בלוטו:

 

נתחיל מההתחלה – למה צריך לשלם מס על זכיה?

אחת מהחובות האזרחיות של כלל תושבי המדינה היא לשלם מיסים כמובן – בגובה ובמועד החוקי שנקבע לכל תושב. את המיסים יש לשלם גם עבור הכנסות שהתקבלו מעבודה וגם בעבור אלה שנצברו מזכיה בפרס. כספים שבהם זכיתם נכללים בתוך חבות מס רווחי הון, עליה משלמים בשיעור המקסימלי בישראל, בגובה 35%.

פירוש הדבר שמכל פרס שתקבלו, תתבקשו לקזז את 35 האחוזים בדומה למשיכת כספים מקרן הפנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל וכיוצ”ב. זו בדיוק הסיבה לכך שכל תושב נדרש לבצע ניכוי מס במקור, כלומר שחובת התשלום במס חלה עליו ומיוזמתו ולא מבוצעת אוטומטית על ידי רשות המיסים.

פטור ממס על זכיה בלוטו – יש כזה דבר?

כידוע לכם, ניתן לזכות בלוטו בסכומים שונים. גם אם לא לקחתם את הפרס הראשון, עדיין תוכלו לזכות בפרס כספי מכובד שיסגור לכם כמה פינות ויאפשר לכם לנשום לרווחה. אבל האם אפשר להשאיר את כולו מבלי לשלם לגביו מס?
חובת תשלום המיסים על פרסי זכיה בלוטו מתחילה כאשר סכום הזכייה עולה על 30,360 ש”ח. ולכן בוודאי תשמחו לדעת שזכייה מתחת לסכום זה, לא מצריכה ביצוע ניכוי מס במקור ולכן ניתן ליהנות מסכום הזכייה המלא בפטור מס.
כאשר סכום הזכייה נע בין 30,360 ועד 60,720 ש”ח, מתרחש תשלום מס חלקי על ההפרש בין הסכום שקיבלתם ועד 30,360 ש”ח.
אם תזכו בסכום העולה על 60,720 ש”ח לא תקבלו פטור מתשלום מס מלא ותצטרכו לשלם 35% מס על מלוא סכום הזכייה.

איך מקבלים את כספי הזכייה?

כספי הזכייה מועברים לזוכים בניכוי כספי המס. במילים אחרות, הגוף שאחראי לשלם את כספי הזכייה לזוכים (כמו למשל מפעל הפיס), מנכה את אחוז המס הנדרש לתשלום ומעביר אותו מיוזמתו לרשות המיסים. זוהי בשורה משמחת מאחר והזוכים אינם צריכים להתעסק עם נושא הכספים ועם ההעברות במובן הבירוקרטי, הם יכולים להתחיל ליהנות מכספי הזכייה שלהם כבר ברגע שיקבלו אותם.

אז כמה כסף ייכנס לחשבון הבנק אחרי תשלום המס

אם הגעתם בקריאה עד הלום ועדיין לא ברור לכם כמה מס על זכיה בלוטו צריך לשלם, ריכזנו עבורכם דוגמאות מספריות שימחישו את נושא תשלומי המס בצורה מובנת יותר:

  • לאה גירדה טופס חישגד וזכתה בסכום של 12,500 ₪. מכיוון שגובה הפרס נמוך מ-30,360 שקלים אין צורך בתשלום מס ולכן היא תוכל ליהנות מסכום הזכייה במלואו.
  • בני הזוג נתנאל ועדן השתתפו בשעשועון שארגנה הנהלת קניון מסוים וזכו להפתעתם בסכום של 45,000 שקלים. מכיוון שסכום זה נמצא בטווח הביניים שבין 30,360-60,720 ₪ – עליהם לשלם מס רק עבור ההפרש, כלומר על 15,000 השקלים שמפרידים בין תקרת הפטור לסכום הזכייה. ולכן לאחר קיזוז 35% מס מסכום זה יישארו בידי הזוג 39,750 שקלים.
  • עמי, צעיר מהדרום זכה בפרס השני בהגרלת הלוטו, שגובהו מעל לסכום של 60,720 שקלים. במקרה הזה עליו לשלם 35% מס על כל סכום הזכייה.

לסיכום, זכיה בלוטו היא חלום, אבל יש לכך חבות מס

אז אם זכיתם בלוטו, ברכות. עם כל האושר והשמחה, עליכם להשלים עם העובדה כי תצטרכו להיפרד מ- 35% מהסכום. אמנם מדובר על סכום גבוה למדי כאשר מדובר על הפרסים הראשונים, אך עדיין נישאר בידיכם סכום יפה שתוכלו לעשות איתו כל מה שתרצו.

כפי שציינו, למרות שניקוי מס במקור חל על התושבים והם אלו שצריכים לדאוג לשלם את תשלומי המס בגין כל הכנסה, במקרה של מס על זכיה בלוטו, התשלום נעשה על ידי הארגון שמעביר את הכספים. מדובר על בשורה משמחת שמקלה על הזוכים ומאפשרת להם להתחיל ליהנות מהכסף ללא חששות מיותרים בענייני המס.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות