עוסק פטור ומס הכנסה: מדריך מקצועי ומקיף

אם אתם עצמאיים הרשומים ברשויות כעוסקים פטורים – הגעתם למקום הנכון. כאן נסביר על ההתנהלות הנדרשת לעצמאים מול מס הכנסה, כיצד מחשבים את המס לתשלום, קיזוז הוצאות מהכנסות ומהם כל הדברים שפשוט אסור לעשות:

מהן החובות של עוסק פטור למס הכנסה?

נתחיל מההגדרה הבסיסית: עוסק פטור הוא כל עוסק שההכנסות השנתיות שלו נמוכות מהתקרה השנתית שנקבעה ושמשתנה בכל שנה. נכון לשנת 2022 תקרת ההכנסות עומדת על 102,292 ש”ח ומבטאת את הרף המקסימלי שאותו העוסק לא יוכל לעבור במהלך השנה, אחרת יהפוך לעוסק מורשה.

המשמעות היא כמובן בחבות התשלום למע”מ, שאותה המורשים משלמים. עוסקים פטורים כשמם כן הם – פטורים מתשלום מע”מ (בגובה 17% על העסקאות) ונהנים מהקלה זו כל עוד הדיווח על הכנסותיהם מתרחש בצורה תקינה ומלאה בהתאם לחוק.

יחד עם זאת, עצם היעדר התשלום למע”מ איננו פוטר את הפטורים מתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי. כאן מתקיימות מספר חובות חשובות שצריך לעמוד בהן:

  • ניהול ספרים תקין: רישום מלא של כל ההוצאות וההכנסות שהתרחשו לאורך שנת המס
  • מתן קבלה בעבור כל הכנסה מהעסק.
  • מילוי פנקס מקדמות שאותו יש למלא בהתאם לדיווח ותשלום מס ההכנסה היחסי. קיימים עוסקים פטורים שמקבלים מכך פטור ולכן ישלמו את חבות המיסים בהגשת הדו”ח השנתי בלבד.
  • הגשת דו”ח שנתי למס הכנסה המכיל את כלל ההכנסות, ההוצאות והזכויות הקיימות במס.

תשלומי מס לעוסק פטור

במדינת ישראל תשלום מס ההכנסה נקבע באופן שנתי. אמנם שכירים משלמים בכל חודש למס הכנסה, אך החישוב הכולל והמחייב נקבע לאחר ששנת המס מסתיימת. גם אצל עוסקים פטורים הדבר פועל באותו האופן – החישוב הסופי נקבע לאחר ששנת המס מסתיימת ואם יש תשלום עודף או חוסר בעקבות תשלומי מקדמות מס הכנסה עוסק פטור, יבוצע תיקון מס בהגשת הדו”ח השנתי. גם הפעם צריך להדגיש כי אמנם התשלום מתרחש בסיום השנה, אך לעיתים יידרש העצמאי לתשלום מקדמות במהלך השנה, שמקזזות מהחבות הסופית.

אז איך מחשבים כמה מס הכנסה משלם עוסק פטור?

חישוב תשלום המס נעשה מההכנסה השנתית פחות ההוצאות המוכרות. ניתן להגדיר כל הוצאה שניתן לקשר אותה באופן ישיר לפעילות של העסק כהוצאה מוכרת, אך קיימים הבדלים בין מה שיוכל להגדיר העוסק הפטור כהוצאה מוכרת לעומת הגדרת הוצאות בקרב עוסקים מורשים ובעלי חברות. ולכן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בנושא הזה על מנת למנוע טעויות.

לאחר שביצעתם את קיזוז ההוצאות המוכרות מההכנסה השנתית, תצטרכו לחשב את אחוז המס. האחוז הזה נקבע על פי מדרגות מס – ככל שההכנסה תהיה גבוהה יותר, כך תשלום המס הנדרש לתשלום יהיה גבוה יותר. לפניכם טבלה של מדרגות המס נכון לשנת 2022:

הכנסה שנתית (לאחר קיזוז הוצאות מוכרות) שיעור המס
עד 77,400 ₪ 10%
77,401- 110,880 ₪ 14%
110,881- 178,080 ₪ 20%
178,081- 247,440 ₪ 31%
247,441- 514,920 ₪ 35%
514,921- 663,240 ₪ 47%
663,241 ₪ ומעלה 50% *

מהטבלה ניתן לראות כי רק שתי השורות הראשונות יכולות להתאים לעוסק פטור (שההכנסות השנתיות שלו לא עוברות את הסכום 102,292 ש”ח). לכן, עוסק פטור יכול לשלם 10% מס הכנסה מתוך ההכנסות שלו או 14% מס הכנסה מההכנסות שלו.

אך זהו אינו הסכום הסופי הנדרש לתשלום. במדינת ישראל יש הטבת מס שנקראת נקודות זיכוי, כאשר ניתן לצבור נקודות זיכוי בעקבות עמידה בקריטריונים שונים כמו: סיום שירות צבאי, התגוררות בפריפריה, הורות לילדים ועוד. נכון לשנת 2022 כל נקודת זיכוי שווה 223 ש”ח בחודש ו-2,676 ₪ בשנה והיא מקנה הנחה בתשלום המס השנתי בסופו של דבר.

בשורה התחתונה, חישוב התשלום לעוסקים פטורים איננו מורכב עד כדי כך, אבל דורש התמצאות במגוון עצום של קריטריונים שבאים בתוך התחשיב. כמובן שאת כל אלה מכיר בעל המקצוע העוסק בתחום, כמו יועץ מס, חשב שכר וכמובן רואה החשבון ולכן מומלץ להיעזר בהם בשוטף כדי להימנע מטעויות. במקרה הגרוע, טעויות אלה יגרמו לתשלום מס גבוה מזה שהייתם אמורים לשלם. במקרה הגרוע מאוד, טעויות אלה ייחשבו כעבירת מס ותצטרכו להוכיח שהדבר נעשה בתום לב באמצעות עורך דין.

קנסות, הצמדות וריביות. בואו נעשה סדר!

את הדו”ח השנתי למס הכנסה שדרכו משולם תשלום מס ההכנסה, יש להגיש עד ה- 30/4 בשנת המס העוקבת לאחר שהסתיימה שנת המס. אם פקיד השומה לא נותן אישור להארכה או להגשה במועד אחר, העוסק הפטור מבצע עבירה פלילית, העבירה יכולה לגרור קנס ואפילו מאסר.

במקרה זה אם פקיד השומה יחליט להטיל קנס, הוא יוכל לקבוע את תשלום המס שאותו ישלם העוסק הפטור, כמובן שלכל התשלום תהיה הצמדה וריבית בשיעור של 4%, כאשר העוסק לא יוכל להחשיב את התשלומים האלו בהוצאות של העסק. ניתן לקבל קנסות נוספים אם מתקיימת ביקורת מס הכנסה עוסק פטור ונמצא כי העוסק לא ביצע את חובותיו כראוי.

האם עוסק פטור זכאי להחזר מס?

עוסק פטור לא שונה מכל שכיר וגם הוא זכאי להטבות מס שונות. החזרי מס מתקבלים כאשר אדם שכיר או עוסק פטור שילם תשלום מס גבוה יותר ממה שהוא היה צריך. החזרי מס לעצמאיים יכולים להתקבל בעקבות מספר מקרים: כאשר העוסק לא ניצל את נקודות הזיכוי המגיעות לו, כאשר תשלומי המקדמות של העוסק היו גבוהות יותר מהתשלומים שהיה נדרש לשלם בפועל ועוד.

לסיכום, ידע זה כוח כשמדובר על עוסק פטור מס הכנסה

אמנם החישוב הוא לא כל כך מורכב אך הוא כן מצריך ידע והבנה בחוק. על מנת למנוע טעויות בחישוב תשלום המס ובזמן הגשת הדו”ח השנתי פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם לבצע את כל הפעולות באופן הנכון. עדיף לשלם עוד קצת ולהיות בטוחים כי אתם מתנהלים נכון מול מס הכנסה, מאשר לחסוך את הכסף ולגרום לטעויות שיעלו לכם ביוקר בהמשך.

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות