מס ערך מוסף: כל מה שחשוב לדעת על מע”מ

כולנו שומעים על תוספת המע”מ שמתווספת לכל רכישת מוצר או שירות וגם יודעים שאצל עוסקים פטורים אין צורך לשלם אותו ושאילת היא עיר ללא מע”מ. אבל מה באמת עומד מאחורי המס הייחודי? מי מחויב לשלם אותו? ואיך בעלי עסקים נדרשים להתנהל סביב הנושא? לפניכם כל מה שצריך לדעת: 

מהו מס ערך מוסף (מע”מ)?

אנחנו יודעים שעלות הייצור תמיד נמוכה מעלות התוצר הסופי, כך שאם למשל שילמנו 20 שקלים על מנה פלאפל בדוכן, סביר להניח שכלל חומרי הגלם שהשתתפו בהכנתה מסתכמים בכ-10 שקלים.  ההפרש הזה שבין מחיר המשאבים והעבודה לבין מחיר המוצר הסופי, מקפל בתוכו את הכנסות העסק, אבל גם את מס הערך המוסף (מע”מ) בשיעור של 17% – מס המוטל על כל עסקה בישראל לרכישת מוצר, שירות או ייבוא סחורה ומוטל גם במדינות רבות נוספות מסביב לעולם.

בניגוד למיסים אחרים שכל אחד מאיתנו נדרש לשלם, המע”מ מהווה מס אחיד כך שהתשלום בכל עסקה איננו תלוי בשוויה הכספי או בכלל בהכנסה החודשית שלכם. אז איך זה מחושב בפועל? אם רכשתם מוצר שמחירו 100 שקלים בחנות, תצטרכו לשלם עליו 117 שקלים בפועל, המועברים לקופת המדינה. או אם נחזור לאותה מנת פלאפל שמחירה נקבע ל-20 שקלים, נוכל להבין כי 3.40 שקלים מתוכה (17%) מגלמים את המע”מ ואילו היתר מכסים את הוצאות ההכנה והרווח לבעל העסק.  

האם יש עסקאות שפטורות מתשלום מע”מ?

חוק מס ערך מוסף פוטר מספר מצומצם של עסקאות מתשלום מע”מ:

  • כל עסקה המבוצעת מול עוסק פטור, למעט עריכת עסקאות מקרקעין.
  • השכרה למגורים לתקופה של עד 25 שנים, למעט השכרה לאירוח במלון/ מתחם אירוח.
  • עסקאות מסוימות במוסדות ללא כוונת רווח (מלכ”ר).

עסקאות מהסוגים הללו לא מקימות חיוב במע”מ אך מנגד לא מאפשרות לקזז מהן את התשומות, גם אם הן שולמו לטובת ביצוע העסקה. כדי להמחיש את הנושא נשתמש בדוגמה נפוצה של קניית דירה להשקעה: השכרת הדירה היא אכן עסקה פטורה ממע”מ, אך בעליה לא יוכלו לקזז הוצאות שהתרחשו במסגרת הקניה שלה כמו תיווך, שכר טרחת עו”ד וכו’. 

מע”מ בשיעור אפס (0%)

סוג נוסף של עסקאות שלא יחויבו בתשלום מע”מ (אך כן בדיווח עליו) הן עסקאות מע”מ בשיעור אפס, בהן ניתנת לנותן השירות או המוכר הטבה: פטור מגביית מע”מ המביא להוזלה במחיר ואופציה לנכות את התשומות ששולמו לצורך העסקה. מע”מ 0% נקבע בדרך כלל לעסקים שפעילותם מתרחשת בחו”ל או מול קהל מחו”ל, כמו למשל יצואני סחורה, שירותים מסוימים לתיירים כמו לינה או השכרת רכב, מכירת מוצרים לקהל ישראלי תושב חוץ או לקהל בחו”ל ועוד. 

מע”מ באילת

ועוד קבוצה ספציפית שזכאית לפטור מע”מ, היא זו שעורכת עסקאות לרכישת מוצרים ושירותים בעיר אילת. בשל הריחוק הגיאוגרפי של העיר מיתר ערי ישראל וגם כתוצאה מהסיכון הביטחוני שאפיין אותה בעבר, הוחלט כי אילת תהווה אזור סחר חופשי ובמטרה לעודד את פעילותה התיירותית והעסקית ולמשוך אליה תושבים חדשים. 

בואו נעשה סדר: עוסק פטור, עוסק מורשה וגביית מע”מ

כל אדם שפותח עסק נדרש להגדיר אותו על בסיס סוג העיסוק והכנסתו הפוטנציאלית. רישום העסק כעוסק פטור או מורשה מיועד לקביעת החובה לגבות מע”מ מלקוחות העסק (תחת הרישום כעוסק מורשה) או לקבל מכך פטור (לרוב תחת הרישום כעוסק פטור ומכאן גם שמו). 

החוק קובע את קיומו של עסק כפטור עד לתקרת הכנסות שנתית המתעדכנת מחדש אחת לשנה בחודש ינואר. אם העסק עבר את תקרת הכנסותיו, סיווגו ישתנה וחלה כעת החובה לשלם את הפרש המע”מ ולגבות אותו בכל עסקה מכאן והלאה. 

אז האם כדאי להירשם כעוסק פטור או מורשה מתוך ראיית חיובי המע”מ העתידיים?

עוסק פטור עוסק מורשה
פטור מדיווחים שוטפים למע”מ דיווח שוטף למע”מ אחת לחודשיים
מנוע מגביית מע”מ, כך ששירותיו יכולים להיות זולים יותר חובת גביית מע”מ בכל עסקה בגובה 17%
ניהול התיק מול רואה החשבון זול יותר ניהול התיק מול רואה החשבון יקר יותר (בשל העברת הדיווח התדיר למע”מ)
אין קיזוז מע”מ (תשומות) יש קיזוז מע”מ (תשומות)
יש לקוחות שמתרשמים יותר מעוסק מורשה  אין מגבלה על גובה ההכנסות השנתיות

 

נציין שבשני סוגי העוסק חלה חובת הדיווח למס הכנסה בסוף השנה ומכוחה ייקבע גם תשלום המיסים לשנה הבאה, לרוב דרך פנקס מקדמות. כמובן שגם את גובה המס השנתי ניתן להוזיל ככל שיש לעסק נתונים שמקנים לו הטבות מס וניתן לעשות זאת באמצעות הליך של החזר מס, שלעתים קרובות מחזיר לבעלי העסקים בישראל אלפי שקלים. 

שימו לב שהחזר המס לא מקזז הוצאות מוכרות של העסק, אותן אפשר להפחית רק מכוח תשלום המע”מ שאותו אתם חייבים, כמובן בכפוף לדיווח דו-חודשי. 

בשורה התחתונה:

בירוקרטיה, בדגש על כל התעסקות מול מע”מ ומס הכנסה היא מלאכה מתישה לכל בעל עסק. יחד עם זאת, כדי שהעסק ימשיך לצמוח ולהפגין הכנסות איכותיות לצד כמה שפחות הוצאות, חשוב להכיר את סוגיית המע”מ לעומק ולקבל בעזרתה החלטות מושכלות לניהול העסק גם מול הרשויות. אם לא ביצעתם בדיקת החזרים בשנים האחרונות, ייתכן שמגיע לכם החזר מע”מ והחזר מס – פנו אלינו כדי שנוכל לבחון את זכאותכם ולהגיש בקשת החזר שתקפיץ את ההכנסה הצפויה. 

שאלות ותשובות

האם מגיע לכם החזרי מס?

מלאו שאלון קצר שיסייע לכם לגלות אם מגיעים לכם החזרים כספיים.

מאמרים נבחרים

פטור ממס שבח: מדריך מקיף

גלה תובנות חיוניות לגבי מיסוי נדל”ן בישראל, המותאם לתושבי חוץ. מדריך מקיף זה בוחן מיסוי חברות, רווחי הון, פטורים ותכנוני מס אסטרטגיים, כולל ההשפעות של הצעות מס חדשות על בעלי בתים זרים. חשוף את המורכבות של פטורים ממס שבח וייעל את השקעות הנדל”ן שלך בישראל.

מס על קניית דירה

מס על קניית בית

גלו את שיעורי המס וההקלות החיוניים לרכישת בית בישראל בעזרת המדריך המעמיק שלנו. למדו על שיעורי מס רכישה מיוחדים, הטבות לעולים חדשים וכלים מעשיים לחישוב מס מקרקעין. קבל תובנות מקצועיות למקסום השקעת הנדל”ן שלך בישראל.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות